Unga talanger från hela Sverige får kickstart på WSP

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2016 09:46 CEST

Tio nya talanger inom samhällsbyggnad börjar på WSPs internationella introduktionsprogram

För tredje året i rad genomför nu WSP sitt internationella introduktionsprogram för unga samhällsbyggartalanger. Syftet är att hitta de bästa kompetenserna. Tio nyutexaminerade studenter, från Luleå i norr till Malmö i söder, påbörjar nu sin skräddarsydda utvecklingsplan på WSP.

Jakten efter de bästa kompetenserna inom samhällsbyggnad är tuff. Ett traditionellt sätt att utveckla och knyta till sig duktiga medarbetare är traineeprogram, då deltagarna går igenom samma utveckling. WSP vill istället attrahera studenter genom att erbjuda en individuellt anpassad utvecklingsplan kopplad både till WSP i Sverige och WSP utomlands. En handledare guidar varje student i sin personliga utveckling och en mentor hjälper studenten tekniskt.

- År 2014 startade vi vårt internationellt introduktionsprogram för nyutexaminerade studenter och med årets kull har 27 personer genomgått programmet. Det har gått över förväntan. Alla utom två jobbar idag på WSP och utvecklas i snabb takt, säger Maria Lindfeldt, HR- och kommunikationsdirektör, WSP.

Årets deltagare har varierade utbildningar, allt från civilingenjörsexamen inom energi och miljö till masterexamen inom konstruktion och byggteknik, såväl som olika kulturella bakgrunder. De flesta har tidvis studerat utomlands.

Bakom urvalet av deltagare ligger en noggrann urvalsprocess för att hitta de studenter som bäst matchar det WSP söker. De studenterna som väljs får sex månaders provanställning där även utlandsuppdrag ingår.

Annika Hofsten Selin, WSP Sverige AB
E-post: Annika.Hofsten.Selin@WSPGroup.se

Tel: 010-722 86 58 / 0730-678 409
E-post: Maria.Lindfelt@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 34 000 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 500 medarbetare.