WSP bland Sveriges bästa arbetsgivare – enligt medarbetarna själva

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2018 07:05 CET

WSP placerar sig på tolfte plats när Universum presenterar sin årliga mätning över Sveriges bästa arbetsgivare – en mätning där medarbetare rankar sin nuvarande arbetsgivare. På bara ett par år har WSP klättrat med sex placeringar.

När Universum under onsdagskvällen presenterade sin årliga undersökning Sveriges bästa arbetsgivare, placerade sig WSP på en tolfte plats. Undersökningen baseras på de anställdas betygsättning av sin nuvarande arbetsgivare utifrån aspekter såsom nöjdhet, intresse för att byta arbetsplats samt viljan att rekommendera sin arbetsgivare. WSPs fördelar har även blivit mer kända utanför kontorsväggarna. I Universums attitydkartläggning Karriärbarometern som släpptes i oktober mäts uppfattningen bland unga och verksamma ingenjörer och i årets lista klättrar WSP för fjärde året i rad medan branschen i övrigt backar.

– Vi har under flera års tid sett en tydlig förflyttning. Vi ser också en tydlig trend i att yngre och kommande generationer i högre utsträckning värdesätter att arbeta syftesdrivet och känna meningsfullhet. Det är något vi arbetat för att synliggöra och vi är därför givetvis mycket stolta över att kunna scora högt på just den parametern. Att våra anställda lyfter WSPs vänliga arbetsmiljö och respekt för medarbetarna är extra glädjande eftersom den interna kulturen är något vi värdesätter högt, säger Maria Lindfeldt, HR- och kommunikationsdirektör på WSP.

På frågan om de anställda är villiga att rekommendera sin arbetsgivare sticker WSP ut med dryga 20 procentenheter över snittet och många lyfter att en anställning på WSP innebär goda referenser för en framtida karriär i branschen. Bara 11 procent på WSP uppger att de avser byta arbetsplats det närmsta året, jämfört med 36 procent som är snittet bland de svarande.

I undersökningen Sveriges Bästa Arbetsgivare betygsätter medarbetarna sina nuvarande arbetsgivare utifrån intern identitet, nöjdhet, vilja att rekommendera sin arbetsgivare, samt intresse för att byta jobb. 140 av Sveriges arbetsgivare från vitt spridda branscher deltar i undersökningen och bolagen som deltar måste ha minst 50 anställda.

För mer information vänligen kontakta:
Maria Lindfelt
HR- och kommunikationsdirektör
maria.lindfelt@wsp.com

Ellen Huitfeldt,
ellen.huitfeldt@wsp.com

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 43 600 medarbetare på över 550 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring  4 100 medarbetare på ett 50-tal kontor.