WSP blir generalkonsult för Nationalmuseum Norr

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 11:30 CET

Nationalmuseum och Jamtli planerar en gemensam museibyggnad, Nationalmuseum Norr, för konstupplevelser i världsklass. Det nya museet kommer att byggas inom Jamtlis museiområde i Östersund. WSP har fått uppdraget att vara generalkonsult för byggnationen som beräknas stå klart vintern 2018.

Nationalmuseum i Stockholm är Sveriges största konst- och designmuseum. Jamtli är ett av landets största och välbesökta regionala museer. Särskilt i arbetet att möta publiken har Jamtli haft framgångar med pedagogiska metoder. Tillsammans skapar de en gemensam museibyggnad, Nationalmuseum Norr, som ska tillhandahålla konstupplevelser i världsklass. Det nya museet kommer att byggas inom Jamtlis museiområde i Östersund. Nationalmuseum Norr är ett unikt samarbete mellan stat och region, och även unikt i den nära samverkan som projektet har med näringslivet i Jämtland och Härjedalen.

Som generalkonsult ska WSP tillhandahålla och samordna hela den projekterande konsultgruppen.

- Vi är jätteglada och stolta att få utföra detta projekt som är prestigefyllt både för oss som företag men också för Östersund som ort. Därför är det särskilt roligt att samtliga konsultdiscipliner på kontoret i Östersund inkl. projekteringsledningen, kommer att involveras i arbetet. Och med hjälp av våra kollegor på WSPs övriga norrlandskontor tillhandahåller vi alla projekterande delar, säger Magnus Jonsson, projekteringsledare för uppdraget.

Invigning av Nationalmuseum Norr sker under våren 2018.

Magnus Jonsson, Projekt och Byggledare, WSP Sverige ABTel: 010-722 98 22/ 070-645 28 14
E-post: Magnus.Jonsson@WSPGroup.se

Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör, WSP Sverige AB
E-post: Siv.Axelsson@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 32 000 medarbetare på över 500 kontor i 39 länder. I Sverige har vi omkring 3 200 medarbetare.