WSP får uppdrag på Norra Länken för 33 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 15:01 CEST

WSP har fått i uppdrag av Vägverket att upprätta förfrågningsunderlag för totalentreprenader avseende installationer för hela Norra Länken i Stockholm.

Uppdraget har ett ordervärde på drygt 33 miljoner kronor.

Uppdraget innebär att för Projektet Norra Länken ta fram förslagshandlingar samt förfrågningsunderlag för alla installationsentreprenader. Vidare innebär uppdraget att samordna och ta fram underlag till byggkonsulter och byggentreprenader. Uppdraget kommer att pågå parallellt med uppdragen för projekteringen av Norra Länkens byggnationer.

- Det är med stor tillfredsställelse vi konstaterar att WSP utvalts för detta mycket viktiga trafikprojekt i Stockholm. Uppdraget innebär att vi befäster vår starka ställning inom teknikområdena Elkraft, Styr, Tele, VA, VVS och Ventilation, säger Anders Tysander, affärsområdeschef för WSP Systems.

Avsikten med Norra Länken projektet är att avlasta trafiktrycket kring framför allt Norrtull och Valhallavägen. Norra Länken sträcker sig under jord från Norrtull respektive Frescati till Värtan. Som en konsekvens av det minskade trafiktrycket förkortas också körtiden mellan Norrtull och Lidingövägen/Ropsten med ca 10 minuter.

För ytterligare information kontakta:
Leif Kallenvret, Installationsansvarig Stockholm,WSP Systems tel. 08-688 6145
Anders Tysander, Affärsområdeschef WSP Systems tel. 08-688 6522

WSP är ett globalt företag som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad, hus, industri och miljö. Med ca 5000 medarbetare är WSP ett av de största konsultföretagen i Europa och bland de tio största i världen. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i England och Sverige, men också i övriga Europa, USA, Afrika och Asien. I Sverige har WSP ca 1700 medarbetare och bedriver verksamhet inom WSP Arkitektur, WSP Byggprojektering, WSP Environmental, WSP International, WSP Management, WSP Samhällsbyggnad och WSP Systems.