WSP först att certifiera enligt ny miljöklassning

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2010 12:57 CEST

Miljöklassad Byggnad är ett nytt svenskt miljöklassningssystem som har tagits fram av svenska experter och forskare i samarbete med företag i bygg- och fastighetssektorn. Tanken är att miljöklassningssystemet ska ge en helhetsbild av hur byggnaden fungerar och vara ett hjälpmedel för att spara energi och värna människors hälsa och miljön. Systemet kan användas på både befintliga byggnader och i planeringsskedet.

Vid en klassning kontrolleras energianvändningen, inomhusmiljö och kemiska ämnen i byggnaden. Det handlar bland annat om radon, fukt, tappvattentemperatur, dagsljus, termiskt klimat med mera. Miljöklassningen resulterar sedan i att byggnaden ges ett slutbetyg där lägsta betyg är klassad byggnad följt av brons, silver och guld. WSPs miljöklassning av Hagaporten 3 visade på väldigt bra värden vilket resulterade i att byggnaden som helhet fick högsta betyg – guld.

- Det är roligt att vi kan vara först ute med att certifiera en byggnad enligt detta klassningssystem, säger Gustav Johansson, gruppsamordnare på WSP Environmental. WSP ligger långt framme på detta område och vi sitter med ett par olika projekt där vi arbetar med Miljöklassad byggnad som klassningssystem. Extra roligt är det då det här kan bli det mest använda klassningssystemet i Sverige eftersom det bygger på svenska regler och Boverkets byggnormer.

Gustav Johansson
WSP Environmental
Tel: 08- 688 60 09 / 070-646 60 09
E-post: Gustav.Johansson@WSPGroup.se

WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur samt Miljö & Energi. Vi finns i 35 länder. I Sverige har vi mer än 2 000 medarbetare.