WSP har nu Sveriges första WELL FACULTY

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2017 09:37 CET

Eleftherios Zacharakis, hållbarhetskonsult på WSP i Göteborg, har blivit utnämnd av IWBI till WELL Faculty som expert inom WELL. Han är den första i Sverige som får denna titel. Dessutom har WSP ytterligare två nyutexaminerade WELL AP, Accredited Professional.

WSP är det enda teknikkonsultbolaget i Sverige som har WELL-certifierade medarbetare och har nu stärkt sig ytterligare inom området. Sedan tidigare har WSP två medarbetare med titeln WELL Faculty, en i USA och en i Kanada. Nu har även Eleftherios Zacharakis, som tidigare i år blev certifierade samordnare, AP, inom WELL, avancerat till WELL Faculty. Det innebär att han får en rådgivande roll internationellt och får representera International WELL Building Institute, IWBI, som föreläsare, utbildare med mera.

Dessutom har två ytterligare medarbetare på WSP examinerats till WELL. Det är Yunyuing Pan Sallmén på Byggnadsfysik i Göteborg och Dagmara Siewiorek på Byggnadsfysik i Stockholm.

WELL Building Standard är det första internationella systemet som tar ansvar för människors välbefinnande i byggmiljön. WELL utgår från sju koncept som påverkar vårt välmående och därmed produktivitet: luft, vatten, ljus, ljud, kost, motion och sinne.

– Vi ser ett ökat fokus på hälsa hos våra kunder och flera av de stora fastighets- och byggbolagen och även hyresgäster börjar successivt efterfråga den här typen av certifiering, säger Eleftherios Zacharakis.

WSP arbetar idag med samordning av de två första WELL-projekten i Sverige; WELL-certifieringen av Castellums nybyggnadsprojekt Eminent i Malmö samt deras nya huvudkontorslokal i Stockholm. Lokalen i Stockholm blir den första som uppnår certifiering under 2018.

Idag finns över 500 WELL-projekt i världen. Knappt hälften finns i USA och cirka 120 i Europa där Sverige har sex projekt. Mer information om WELL Building Standard www.wellcertified.com

Eleftherios Zacharakis, uppdragsansvarig Byggnadsfysik Göteborg, WSP Sverige AB
E-post: eleftherios.zacharakis@wsp.com

Tel: 010- 722 86 58 / 073-067 84 09
E-post: maria.lindfelt@wsp.com

WSP  är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 39 000 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring  4 000 medarbetare. Läs mer här.