WSP i det vinnande laget av Årets Bygge 2015

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2015 12:12 CET

Rådhuskvarteret i Kristianstad har utsetts till Årets Bygge 2015. Priset delades ut vid årets gala den 23 mars. I det vinnande projektet har WSP varit konstruktör. WSP har också varit delaktig i ytterligare två projekt som gick till final.

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form.
 Priset är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst.

Juryns motivering:
"Samma skal men nytt innehåll för Rådhuskvarteret. Från gatan präglas Rådhuskvarteret i centrala Kristianstad av klassiska 1800-talsfasader, bland annat rådhuset från 1891. Men skenet bedrar. Bakom fasaderna finns ett helt nytt hus som tillkommit genom ett partneringsamarbete där BIM varit ett viktigt verktyg."

- Det här är ett bevis på att vi arbetar på rätt sätt i samverkan med beställare, arkitekt och entreprenör för att uppnå en optimal kostnadseffektiv slutprodukt. Det mest komplexa i projektet för WSP del var bevarandet av de befintliga fasaderna, säger Lars Johansson, gruppchef, WSP Byggprojektering.

WSP erhöll projektledningsuppdraget i konkurrens år 2010. Inledningsvis sattes höga krav för BIM i projekteringen. Modellchecker att varit ett viktigt verktyg i kvalitetsarbetet.

WSP har levererat följande tjänster i projektet:
Projekt- och projekteringsledning i program och systemskedet
Byggledning, KA enligt PBL, Ekonomistyrning, Energi och miljöstyrning enligt Miljöklassad byggnad samt fuktsakkunnig.
WSP har även ansvarat för byggnadskonstruktionerna i projektet.

Medverkande i projektet är Kristianstad kommun som byggherre, Fojab Arkitekter, NCC som byggentreprenör, Bravida som VS-entreprenör, WSP som konstruktör, ÅF som VS-konsult och Rejlers som el-konsult.

Lars Johansson, gruppchef, WSP Byggprojektering
E-post: Lars.e.Johansson@WSPGroup.se

Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör, WSP Sverige AB
E-post: Siv.Axelsson@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 31 500 medarbetare på över 500 kontor i 39 länder. I Sverige har vi omkring 2 800 medarbetare.