WSP konstruerar bron över Tresfjorden

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 16:13 CEST

Väg E136, runt Tresfjorden i Norge, är en olycksdrabbad sträcka som består av smala sektioner och skarpa kurvor. Den har en genomsnittlig trafik på mellan 1900 och 2500 fordon per dygn, varav 20 procent består av tung trafik. Den nya bron över Tresfjorden är en av flera åtgärder i området för att förbättra miljön och få snabbare och säkrare kommunikationer.

– Att konstruera en stor och unik bro är alltid en utmaning. Nu är det dessutom en av Norges längsta broar vi ska bygga så det är förstås extra spännande. WSPs uppdrag består av att ta fram konstruktionsberäkningar, arbetsritningar och armeringsspecifikationer för 960 meter av den totalt 1290 meter långa broöverbyggnaden, säger Karl-Gunnar Lundström, avdelningschef på WSP.

Konstruktionen består av spännarmerade lådbalkar av betong och bron kommer att ha en seglingshöjd på 32 meter. Konstruktionsberäkningarna för bron i sin helhet utförs genom modellering för 3D analys.

Tresfjordbron beräknas leda till en besparing på ca 13 km mellan orterna Örskogfjellet och Åndalsnes. Invigning sker om två år.

Bild: Tresfjorden. Fotograf Per Tormod Nilsen.

Information om broprojektet: www.vegvesen.no/Europaveg/e136tresfjordbrua

Karl-Gunnar Lundström, Avdelningschef WSP
Tel: 010-722 5747 / 070-546

WSP och GENIVAR är tillsammans ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag som erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & infrastruktur och Miljö & Energi. Bredd och mångfald kännetecknar våra medarbetare, kompetensområden, kunder och typer av uppdrag. Tillsammans har vi 15 000 medarbetare på över 300 kontor i 35 länder.