WSP projekterar nya hastighetskameror

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2016 09:12 CEST

WSP har fått i uppdrag av Trafikverket att upprätta förfrågningsunderlag/bygghandling för att anlägga platser för automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK. Trafikverket planerar att under de kommande två åren anlägga cirka 600 nya platser för ATK över hela Sverige.

Platserna som är tänkta för placering av trafiksäkerhetskamerorna kommer att mätas via bil med WSPs världsledande mobila teknik för 360-graders fotografering och laserskanning. Utifrån insamlad information genomförs beräkningar och ritningar tas fram. Dessutom görs en sammanställning av miljö- och omgivningspåverkan för respektive ATK-anläggning.

- Uppdraget är mycket intressant med hantering av stora volymer information. Det känns också bra att WSP är med i projekt som bidrar till att människoliv räddas. Trafikverkets bedömning är att 100 nya ATK-platser räddar ett liv per år, säger Christian Lundberg, WSP i Gävle, som kommer att leda uppdraget.

Fakta om trafiksäkerhetskameror
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. De nuvarande (1 500 kameror, år 2015) trafiksäkerhetskamerorna räddar cirka 20 liv per år. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. Från www.trafikverket.se

Christian Lundberg, WSP Samhällsbyggnad
Tel: 010-722 51 65 / 076 767 36 91
E-post: Christian.Lundberg@WSPGroup.se

E-post: Maria.Lindfelt@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 34 000 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 500 medarbetare.