WSP projekterar Stockholmsarenan – ny idrotts- och evenemangsarena vid Ericsson Globe

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 14:58 CET

Stockholmsarenan är en idrotts- och evenemangsarena söder om Ericsson Globe med 30 000 sittplatser som planeras stå färdig för invigning i december 2012. Arkitekt är White arkitekter och Peab är totalentreprenör.

WSP Byggprojekterings uppdrag är att utföra all byggprojektering inklusive betong- och stålkonstruktioner samt klimatskal. Geo- och bergteknik är också en del av uppdraget där främst närheten till Södra Länkens tunnlar kräver en del utredningar.

- Detta är ett mycket prestigefyllt uppdrag med många utmaningar och vi är naturligtvis stolta över förtroendet. Det något unika i detta uppdrag är att vi har en gemensam arbetsgrupp med Peab, arkitekten White och övriga konsulter som sitter tillsammans i ett gemensamt projektkontor nära bygget. Även beställaren SGA Fastigheter ABs projektorganisation kommer att sitta i samma projektkontor. Det är en ny arbetsform som vi tror kommer att effektivisera arbetet samt bana väg för fortsatta liknande uppdrag, berättar WSPs uppdragsansvarige Herbert Pålsson.

Förutom allsvenska fotbollsmatcher kommer Stockholmsarenan att vara en arena fylld med evenemang året runt. Arenan utrustas därför med ett skjutbart tak vilket gör den flexibel och möjliggör evenemang oavsett väderlek och årstid samt erbjuder ett tempererat inomhusklimat.

Läs mer på: www.stockholmsarenan.se

Pär Gustavsson par.gustavsson@wspgroup.se
WSP Sverige AB
Tel: 08-688 62 48 / 070 735 67 31

Herbert Pålsson herbert.palsson@wspgroup.se
WSP Sverige AB
Tel: 08-688 66 13 /070 234 46 02

WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur samt Miljö & Energi. Vi finns i 35 länder. I Sverige har vi mer än 2 000 medarbetare.