WSP säkrar och utvecklar Göta kanal för nästkommande 200 år

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 12:10 CET

Göta kanal, Forsvik slussområde.

Göta kanal är i stort behov av underhåll och det omfattande renoveringsprogram som har tagits fram ska förbereda kanalen för framtiden och den ökande turistströmmen. WSPs uppdrag är att hjälpa till att återställa, bevara och utveckla det kulturhistoriska byggnadsverket och skapa förutsättningar för turism på och vid kanalen.

Tidigare i år tecknade WSP, som ett av två konsultföretag, ramavtal med AB Göta kanalbolag gällande upprustningen av kanalen. Avtalet gäller upp till fem år och WSP kommer att leverera ett brett utbud av konsulttjänster inklusive projektledning, geotekniska undersökningar, projektering, hydraulisk modellering, anläggnings- och tillståndsförfaranden och ansökningar avseende arbeten i vatten.

– Vårt uppdrag för Göta kanal ligger i linje med WSPs globala kraftsamling inom det maritima området där vi bara i Norden de senaste fem åren har utfört över 1500 uppdrag. Det bygger på att vi har alla de kompetenser inom företaget som krävs för att klara dessa omfattande maritima uppdrag, säger Johnny Wulcan, projektledare WSP.

Tilldelning av de första uppdragen gjordes i oktober och för WSPs del handlar det om tekniktunga projekt i närheten av Norrköping och Linköping. Det största projektet i paketet avser att säkra kanalbanken mellan Söderköping – och Mem. En kanalsträcka med svåra geotekniska förhållanden.

Om kanalen:
I tvåhundra år har Göta kanal bundit samman Sveriges öst- och västkust. Total längd inklusive sjöar är 20 mil, varav 9 mil är handgrävd. Göta kanal är med sina 58 slussar ett av Sveriges mest attraktiva turistmål. Runt 3 miljoner besökare och 3000 fritidsbåtar gästar kanalen varje år.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Johnny Wulcan, projektledare, WSP Sverige AB
E-post: johnny.wulcan@wspgroup.se

Tel: 010-722 86 58 / 0730-678 409
E-post: maria.lindfelt@wspgroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 36 500 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 700 medarbetare.