WSP ska projektera Helsingborgsexpressen

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2016 11:34 CEST

WSP har vunnit uppdraget att detaljprojektera Helsingborgsexpressen, en spårvägsliknande busstrafik som kommer att gå rakt igenom Helsingborg. Syftet är att öka kapaciteten för stadens busstrafik. Uppdragsgivare är Stadsbyggnadsförvaltningen Helsingborgs Stad. Arbetet påbörjas omedelbart.

Helsingborgsexpressen kommer att trafikera linje 1, mellan Råå och Dalhem, som är Helsingborgs mest frekventa busslinje. Det kommer att medföra ombyggnader av busshållsplatser för hög tillgänglighet, gatukorsningar, trafiksignaler och vägar med mittplacerade busskörfält. WSP kommer att för tre delprojekt (med option på ett fjärde) ta fram förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad.

- Helsingborgsexpressen är ett projekt som berör många och vi är mycket stolta över att ha fått förtroendet att genomföra uppdraget, säger Anders Danielsson, avdelningschef och ombud för WSP.

- Uppdraget innebär ett helhetsåtagande avseende detaljprojekteringen där vi kommer använda oss av vår breda och djupa kompetens, säger Jan Terne, uppdragsansvarig på WSP.

WSPs uppdrag omfattar kompetens inom bland annat utformning av gator och korsningar, vatten och avlopp, avvattning, belysning, gestaltning, landskap, geoteknik, vibrationer och trafikplanering. WSP påbörjar arbetet omedelbart. Ombyggnaden av de centrala delarna Drottningsgatan och Järnvägsgatan kommer att genomföras i ett annat projekt.

Anders Danielsson, Avdelningschef, WSP Samhällsbyggnad
E-post: Anders.h.Danielsson@WSPGroup.se

E-post: Maria.Lindfelt@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 34 000 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 500 medarbetare.