WSP Sverige AB förvärvar Inregia

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2003 16:06 CEST

WSP Sverige AB har förvärvat Inregia med dotterbolagen Inregia Structure AB och Inregia Performance AB.

Överlåtelsen kommer att ske vi årsskiftet. Inregia är ett analys- och managementkonsultföretag som arbetar med strategiska analyser med huvudinriktning på regional utveckling, sjukvård, transportsektorn och offentlig verksamhet. Bolaget har ett 40-tal medarbetare och övertogs av de anställda från Stockholms Läns Landsting 1999.

- Vi ser förvärvet som en möjlighet att utveckla WSPs och Inregias verksamhet inom infrastruktur, stadsplanering, sjukvård och miljö, säger WSP Sveriges VD Rikard Appelgren och fortsätter: - Våra tjänsteutbud konkurrerar inte med varandra utan kompletterar varandra på ett tydligt sätt. En stor del av våra kunder är gemensamma men vi har olika kontaktytor inom kundens organisation. Inom WSP Group finns ett liknande bolag i Storbritannien och på sikt kommer vi att se vilka synergier detta kan ge. Förvärvet ska ses som ett steg i att utveckla WSP Sveriges tjänsteutbud. Inregia har på ett förtjänstfullt sätt klarat processen att bli ett konkurrensutsatt företag och tar nu nästa steg i att utveckla verksamheten i en internationell miljö.

Rikard Appelgren, VD WSP Sverige AB.