WSP-team tvåa i Nordic Built Cities Challenge Awards

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2016 08:02 CET

Projektförslaget Co-op City.

I konkurrens med 17 andra projekt tog det svensk-finska WSP-teamet tillsammans med BM-Architects, Designer Päivi Raivio och Setlementtiasunnot Oy Sverige andra plats i Nordic Built Cities Challenge Award. Priset fick de för projektet Co-op City.

Co-op City består av cirkulärekonomiska lösningar för att omvandla industriområdet Kera i Esbo till ett nytt, livskraftigt bostadsområde med gemenskap som en nyckelkomponent.Förslaget arbetades fram genom ett nära samarbete mellan det svensk-finska teamet där WSP Sverige ansvarade för att ta fram koncept för ekosystemtjänster och multifunktionella platsbildningar samt att identifiera och förstärka områdets kulturarv.

– Vi är oerhört stolta och glada över tävlingsvinsten som vi hoppas ska leda till fler internationella samarbeten. Det är väldigt utvecklande att jobba i internationella och multidisciplinära team vilket vi kommer att fortsätta med, säger Felix Brännlund, landskapsarkitekt WSP Sverige.

Juryns motivering till andra platsen var följande;

”I byggandet av området används en blandning av kommersiella och icke-kommersiella utvecklare, vilket skapar olika typer av bostäder och en genuin samhällelig mångfald. Detta möjliggör att bostadsområdet förblir hållbart på längre sikt.”

Priset på NOK 400 000 delades ut vid en ceremoni den 3 november i Köpenhamn.

– Tävlingsvinsten har gett oss möjlighet att sprida och diskutera våra idéer internationellt. Vi har bland annat varit på en arkitekturfestival i New York och några från teamet ska åka till Mayors Summit i Mexiko City senare i november, säger Felix Brännlund.

Om tävlingen: http://nordicbuiltcities.org/nordicwinners

Foto: B&M Architects

Felix Brännlund, landskapsarkitekt LAR/MSA, WSP Sverige AB
Tel: 010 722 89 57/ 070 209 56 45
E-post: Felix.Brannlund@WSPGroup.se

Daniel Larsson, landskapsarkitekt, WSP Sverige AB
Tel: 010 722 84 27 / 070 276 14 03
E-post: Daniel.P.Larsson@WSPGroup.se

Tel: 010-722 86 58 / 0730-678 409
E-post: Maria.Lindfelt@WSPGroup.se

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 36 500 medarbetare på över 500 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 3 700 medarbetare.