WSP vinner upphandling för Entré Syd i Umeå

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 15:16 CET

Konsultbolaget WSP har fått uppdrag av Umeå kommun, IKEA samt Ikano Retail Centres i det nya handelsområdet Entré Syd i Umeå. Kommunens uppdrag innebär projektering av mark-, väg- och VA-arbeten. För IKEA och Ikano Retail Centres gör WSP en förprojektering av deras del i området.

Området Entré Syd ligger bredvid E4:an/E12 vid Umeås södra infart. Området står inför stora förändringar med bland annat ett nytt IKEA-varuhus och köpcentrum. I WSPs uppdrag ingår, förutom geotekniska undersökningar, att projektera cirkulationsplatser, angöringsvägar, cykel- och gångvägar, vatten- och avloppsanläggning, parkområden samt parkeringsplatser

- Det finns ett stort allmänintresse för Entré Syd och det gör uppdraget extra intressant. Vi är stolta över att ha fått förtroendet att projektera hela området, säger Tomas Widerstedt, avdelningschef på WSP Samhällsbyggnad.

Tomas Widerstedt
Avdelningschef
WSP Samhällsbyggnad
E-post: tomas.widerstedt@wspgroup.se