WSPs löpartävlingar: Medarbetare och kunder sprang för rent vatten

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 08:31 CEST

Drygt 1500 personer har nu sprungit, lunkat och gått för att fler familjer i Kenya ska få tillgång till rent vatten. Konsultbolaget WSP arrangerade även i år löpartävlingar runt om i landet. Det är en del i arbetet med att stödja Solvatten, som tillverkar vattenreningsbehållare till utvecklingsländer. Resultatet blev att ytterligare 88 familjer i Kenya får rent dricksvatten.

Sedan början av 2010 stöder WSP företaget Solvatten och medarbetarna engagerar sig på olika sätt i arbetet med att ge fler familjer i Kenya tillgång till rent vatten. Under maj och juni ordnade 14 WSP-kontor runt om i landet lokala löpartävlingar för medarbetare och kunder. Trots det bitvis blöta och kalla vädret lyckades man springa ihop till 88 Solvattenbehållare. Parallellt har WSP haft en intern tävling i vardagsmotion där vinnande lag får i vinst att skänka vattenreningsbehållare. Det resulterade i att ytterligare 90 familjer får rent vatten. Att kunna rena vatten genom Solvatten istället för att koka det, innebär dessutom att 1000-tals träd får stå kvar.

– I Sverige tar vi rent vatten för givet, men för närmare en miljard människor i världen är det en stor bristvara. På WSP arbetar vi med att utveckla framtidens energilösningar och därför är det självklart för oss att stödja den svenska uppfinningen Solvatten. Våra löpartävlingar är ett sätt att både engagera och informera. Och engagemanget har varit mycket stort, säger Rikard Appelgren, VD WSP.

Företaget Solvatten har fått flera internationella utmärkelser och lyfts också fram som ett framgångsrikt exempel på miljötekniska lösningar i regeringens nationella miljöteknikstrategi. Den tekniska lösningen bygger på solenergi. Vattenreningsbehållaren fylls med smutsigt vatten och en kombination av solstrålning, rätt frekvens UV-ljus, konstruerad turbulens och ett filter renar vattnet på några timmar.

– Vi är mycket glada över samarbetet med WSP och deras stora engagemang. Att koppla till löpartävlingar är ytterligare en bonus. Deltagarna i Sverige får bättre hälsa och de kenyanska familjerna renare och hälsosammare vatten, säger Petra Wadström, vd för Solvatten.

Rikard Appelgren, VD
WSP Sverige AB
E-post: rikard.appelgren@WSPGroup.se

Petra Wadström, VD Solvatten