Nu introduceras GIC Agro AB som erbjuder repeterbar odling utan tillsatser

Sund Affärsbyrås dotterbolag Grow in Chamber lanserar ännu ett dotterbolag; GIC Agro AB som agerar efter principen; lokalt producerat – lokalt konsumerat. Denna högteknologiska odling utgår från samma koncept och teknik oavsett om det gäller foder för människor eller djur.

Lantbrukaren arbetar som vanligt och sår i den Växtkammare som GIC Agro AB tillhandahåller. Vatten, ljus och värme paketeras i Växtkammaren så att förutsättningarna blir som när det växer utomhus. Det ger odling som är 100% fri från kemikalier och som också är fri från historiken i jorden.

Vi erbjuder hållbart odlande med nyckelbegrepp som repeterbart, garanterat och reglerbart. Odlandet kan repeteras hur många gånger som helst. Den ger garanterat resultat, varje gång. Dessutom kan odlandet regleras mellan olika grödor så att optimal tillväxt uppnås.

Konsumenttrycket ökar och yngre efterfrågar i allt högre grad giftfri och näringsrik mat. Det är dags att ge grovfoder till de ekologiska hönsen och kycklingarna som man gjorde förr. Ett bra exempel är ekoägg från ekohöns som nu har 12% av marknaden. Enligt regeringens livsmedelsstrategi måste fodret till 30% vara hemmaproducerat och en stor del ska vara grovfoder.

GIC Agro AB erbjuder detta genom repeterbar fodring som är rik på vitaminer, mineraler och enzymer vilket även bidrar till att djuren blir mindre stressade. Det rimmar väl med de nya EU-reglerna som också föreskriver att djuren i större utsträckning ska vistas ute.

Regeringen har som mål i sin livsmedelsstrategi att öka självförsörjningsgraden från dagens 50 till 80% till 2025. Även lokalproducerat ska till denna tidpunkt öka från 30 till 50%. I detta sammanhang känns vårt koncept som en självklar lösning för att lyckas nå de satta målen som gagnar både människor och djur. Det är lika nyttigt för oss alla, säger Charlotte Åkerlind, VD/marknad på GIC Agro AB.

• lokalproducerat
  • självförsörjningsgrad