Säkerhet och GDPR - Cybercom och Xelent bjöd in till seminarium

Blogginlägg   •   Okt 31, 2016 08:08 CET

I förra veckan bjöd Cybercom tillsammans med Xelent in till seminarium om IT- och informationssäkerhet samt senaste nytt om EU-förordningen som kommer ersätta PUL. Bruno Nilbert, Cybercom, och Joakim Kålen, Xelent, inledde med att hälsa välkomna och lämnande sedan över till kvällens föredragshållare.

Mikael Sundberg, informationssäkerhetsexpert hos Cybercom, belyste utmaningar och aktuella risker inom området. Fokus riktades mot behovet av att bedriva ett strukturerat och långsiktigt arbete kring just informationssäkerhet för att hantera den nya verklighet vi verkar i. Mikael pratade vidare om den nya dataskyddsförordningen, vilken bland annat kommer innebära att företag och organisationer kan dömas till böter om förordningen inte efterlevs. De nya reglerna gäller från och med 25 maj 2018 och det är dags att förbereda verksamheterna för detta redan nu.

Från Xelent inledde Robin Svanberg, IT-säkerhetsexpert, med att guida deltagarna genom definitionen av IT-säkerhet och vad det kan innebära för ett företag att bli drabbat av en attack. Han fortsatte sedan med att berätta om scenarion från verkligheten med kunder som utsatts för attacker och hur det har hanterats. Även dessa pass belyste vikten av att arbeta med säkerheten kontinuerligt för att få ut rätt effekt.

Ett 20-tal deltagare från både offentlig och privat sektor besökte seminariet och delade med sig av egna erfarenheter och reflektioner. Efter seminariet bjöds det på mingelbuffé och deltagarna diskuterade vidare på säkerhets- och IT-temat.