Xelent genomför VD-byte och andra ledningsförändringar

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2018 06:59 CET

Då Xelent, som är en av Sveriges snabbast växande leverantörer av IT, dokumenthantering och telefoni, är i en expansiv fas har man beslutat att göra följande rockad på ledande positioner för det fortsatt effektiva arbetet framåt.

Carl-Johan Bergenstråhle som varit verksam inom Xelent de senaste 10 åren och de senaste 3 åren som Verkställande direktör kommer fortsatt verka inom Xelent som arbetande styrelseordförande. I sin nya roll kommer Carl-Johan att samarbeta med Ulf Persson, verksam sedan 2017 som Operativ chef samt ledamot i styrelsen, som tillträtt som Verkställande direktör för Xelent. Ulf har drygt 30 års erfarenhet från företagsledande positioner inom bl. a. IT-, telekom- och mobilindustrin med placeringar i Sverige, Tyskland och Storbritannien och har lett ett antal verksamheter till framgång inom både B2C och B2B.

"Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Xelent enligt Carl-Johans ursprungliga vision och bygga vidare på den framgång han skapat.Genom hela min karriär har jag haft fokus på tre viktiga parametrar för framgång; marknadsledande produkter & tjänster och en organisation med kompetenta och passionerade medarbetare. Kombinationen garanterar mitt tredje fokus; oerhört nöjda kunder. Och med utvecklade arbetsmetoder och nya idéer ser jag att det blir väldigt positivt för Xelents fortsatta tillväxtresa”. säger Ulf som också med sig i bagaget har en tidigare erfarenhet från Xelent då han 2011-2012 arbetat som rådgivare för företaget.

”Ulfs skicklighet och rutin i att leda företag framåt kommer skapa tillväxt och är vad företaget behöver i dagsläget” säger Martin Jönsson, tidigare styrelseordförande tillika Xelentkoncernens ägare. Martin Jönsson kommer sitta kvar i styrelsen som ledamot.

Om Xelentkoncernen

Xelent växer snabbt och har sedan 2013 ökat omsättningen från 30 till 250 miljoner. Vår strategi är att hantera kundernas hela behov inom dokument, IT och kommunikation. Xelent har 120 anställda i Malmö, Helsingborg, Kristianstad Ängelholm, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Borås, Göteborg, Trollhättan, Säffle, Nyköping, Bollnäs, Gävle och Östersund.

För ytterligare information kontakta:

Martin Jönsson, Xelentkoncernen, telefon: 070-5656550                                                                Carl-Johan Bergenstråhle, Styrelseordförande Xelentkoncernen, telefon: 070-6750088

Vi vill sammanföra Dokument, IT och Telefoni till en helhet för våra kunder och hjälpa varje kund till full funktionalitet utifrån sin egen unika situation. Därigenom hjälper vi dem att kunna fokusera på sin kärnverksamhet helt utan oro för den tekniska delen av sin kommunikation.