Pressmeddelande -

Xelera bygger filmkanal för ökad mångfald åt Göteborg International Film Festival

- Samtidigt som vi gör en årlig festival är det intressant att utveckla ett digitalt alternativ året runt. Det finns mycket spännande film som aldrig får spridning i Sverige. Där ser vi en kulturpolitisk uppgift att fylla, säger festivalens konstnärliga ledare Marit Kapla till GP och konstaterar att dagens streaming-tjänster domineras av svenska och engelskspråkiga filmer. Det kan vara svårt för den som är intresserad att hitta filmer från andra delar av världen.

Upplägget för Göteborg International Film Festivals nya filmkanal påminner om Göteborgs Symfonikers Xelera-producerade streaming-kanal gsoplay.se. Filmkanalen byggs, liksom giff.se, i CMS:et Drupal och kommer att lanseras i vår. Likheterna mellan festivalens webbplats och filmkanalen är många.

- Vi använder oss av samma boxtänk på filmkanalen som på giff.se. Designen och flera av funktionerna är desamma på båda webbplatserna, så besökarna från giff.se kommer definitivt att känna igen sig när de går in på filmkanalen, säger Xeleras Robert Rutherford, huvudansvarig designer för projektet.

Den nya filmkanalen är i första hand till för filmer som inte distribueras på annat sätt i Sverige och utbudet kommer att byggas upp successivt. Det innebär att den betalande prenumeranten till en början har tillgång till relativt få filmer, men desto mer redaktionellt innehåll och fördjupande texter.

- Vi kör liknande upplägg som andra prenumerationstjänster som erbjuder film on demand, som HBO eller Netflix. Utan dessa pengar har vi inte råd att köpa rättigheter. Men vi har inte bestämt vad det kommer att kosta den enskilda prenumeranten än, säger Marit Kapla i GP-artikeln.

Klart är dock att grundutbudet på filmkanalen kommer att utgöras av utvalda filmer från årets och tidigare års festivaler, liksom produktioner av filmare och regissörer som festivalen presenterar och följer.

- En viktig del av utbudet från start blir filmer festivalen delfinansierat tillsammans med Sida och filmare i utvecklingsländer i Afrika, Asien och Latinamerika, säger Marit Kapla till GP.

• drupal
  • hemsidor
  • publiceringsverktyg
  • webbpublicering
  • film
  • kultur
  • filmfestival
  • göteborg international filmfestival
  • bio
  • filmstreaming
  • vod
  • video on demand

Xelera - När du vill visualisera, kommunicera och agera via webben.

Xelera är webbyrån i Göteborg som bygger webb och dessutom agerar som kundens konceptbyrå för webbkommunikation.

Vi är ett mångsidigt gäng i Göteborg, stolta över att ha en lika bred som djup kompetens inom webbkommunikation. Under vårt tak finner du kunniga eldsjälar inom allt från teknik och design, till webbcopy och webbstrategi.

Tillsammans med vårt breda partnernätverk utgör vi ett oslagbart webbteam med lika mycket fokus på att leverera förstklassiga företagssajter, som på att vårda kundrelationer och uppdaterar våra kunder med senaste nytt inom webbkoncept. Hittills har vi byggt över 1 000 förstklassiga webbplatser, varav 200 hemsidor i Drupal.

Vill du veta mer?  Besök oss på kontoret eller kontakta oss online!

Xelera - När du vill visualisera, kommunicera och agera via webben.