XL-BYGG levererar virke till den omtalade Gotlandsbron

XL-BYGG levererar virke till den omtalade Gotlandsbron

Nu är det klart att XL-BYGG blir den aktör som ska leverera virket till det omtalade träbrobygget som ska sträcka sig från nordöstra Öland till västra Gotland. Bron beräknas stå klar redan i början av 2022 vilket är rekordtidigt och det är tack vare det stora engagemanget och ekonomiska stödet från flera privata aktörer.

Det blev nyligen klart i Gotland kommunfullmäktige att träbrobygget till Gotland nu blir av. Nu ger sig byggmaterialjätten XL-BYGG in i projektet där de ska verka som virkesleverantör. Det blir XL-BYGG-anläggningen XL-BYGG KG Ahlqvist, i Visby, som ska leverera virket till den mäktiga träbron. VD på XL-BYGG KG Ahlqvist, Peter Ahlqvist menar att det är ett hedrande uppdrag:

-Som många vet så bankar vårt hjärta för trä och därför ligger också det här brobygget oss varmt om hjärtat. Därför är det otroligt roligt och hedrande att vi har fått uppgiften att leverera virket.

Byggstart är planerat redan till sommaren och XL-BYGG-anläggningen har redan börjat att förbereda sig för utmaningen då logistiken är mer komplex än vad de är vana vid.

-Det kommer uteslutande handla om leveranser till sjöss vilket innebär att vi nu tittar på att hyra större lastfartyg att skeppa virket med. Det är så klart utmanande med tanke på att vi inte har för vana att leverera till sjöss men ser inte heller det som ett problem, menar VD Peter Ahlqvist.

Byggstart är sommaren 2019 och Gotlandsbron förväntas stå klar vinter/vår 2022.

XL-BYGG är en kedja av närmare 70 fristående bygghandlare med totalt över 130 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.