REKORDÅR OCH VD-BYTE FÖR XL-BYGGPARTNER

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2016 06:00 CET

Efter ett rekordår 2015 både omsättningsmässigt och resultatmässigt har nu bolagets VD Bobi Wallenberg valt att lämna XL-BYGGPARTNER AB och gå vidare till rollen som VD för EFG Kontorsmöbler AB. Ägaren och grundaren Johan Rosendahl blir nu tillförordnad VD för XL-BYGGPARTNER AB. En rekryteringsprocess är inledd för hitta en ny extern VD.

Johan Rosendahl kommer i rollen som tillförordnad VD att fortsätta driva XL-BYGGPARTNERS framgångsrika satsning på proffsbyggare i Stockholms närområde. År 2015 var ett rekordår för XL-BYGGPARTNER med en stor omsättningstillväxt till 193 miljoner SEK och med kraftigt förbättrad lönsamhet. Under 2015 lade företaget också fast bolagets långsiktiga strategiska plan, med fokus på fortsatt tillväxt, organiskt samt via förvärv.

- ”Vårt företag har utvecklats mycket positivt under Bobis ledning under de gångna två åren. Vi har nu en mer stabil och lönsam plattform för att kunna gå vidare framöver. Jag och styrelsen vill tacka Bobi för det fina arbete han har utfört för oss.” säger Johan Rosendahl. Han fortsätter:

- ”VD-bytet kommer därför inte att innebära några förändringar i vår strategi eller inriktning utan vi fortsätter på den inslagna vägen med fokus på proffsbyggare i Stockholms närområde”.

Bobi Wallenberg lämnar ett bolag som han trivts mycket bra i:

- ”Vi har hela tiden talat om vikten av att vi ständigt utvecklas som bolag. Det gäller även mig som individ och det är därför jag nu har valt att tacka ja till en ny utmaning utanför XL-BYGGPARTNER. Jag har verkligen trivts fantastiskt på XL-BYGGPARTNER och är övertygad om att företaget har utmärkta möjligheter till en fortsatt mycket god utveckling framöver.”

Johan Rosendahl har lång erfarenhet av arbete inom bygghandeln. Han är XL-BYGGPARTNERS grundare och huvudägare. Han är även ordförande i branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.

XL-BYGGPARTNER vänder sig mot den professionella kunden och bedriver bygghandel vid 4 proffsbutiker i Stockholmsregionen. Tillsammans med ett logistikcenter och huvudkontor i Segeltorp uppgår personalstyrkan till ca 45 personer med en gemensam årsomsättning på nästan 200 miljoner.