Mer nytta på marken med affärssystemet i molnet

ILAC (International Legal Assistance Consortium) är en ideell verksamhet som syftar till att hjälpa länder som har drabbats av krig att bygga upp fungerande rättsstater.

Det centrala för ILAC när man började söka affärssystem var att kunna skräddarsy rapporter för den omfattande givarrapporteringen. De hittade inget annat system som klarade deras krav utan alltför dyra licenser eller kostsamma införanden.

- Vid större bidrag till projekt i mellanöstern och Nordafrika använder SIDA ett avtal som skrivs på tre år och syftar till att säkerställa att pengarna används på rätt sätt i projektet. XGL, Xledgers anpassningsbara kodsträng med tolv fria dimensioner som kunden själv definierar, gör det möjligt att klara dessa krav och förenklar givarrapporteringen avsevärt, säger Olof Sjögren, Finance manager/Controller på ILAC.

En annan viktig anledning till att ILAC valde Xledger var att många av medarbetarna har världen som sitt arbetsfält och behöver stöd för att hantera många udda valutor för reseräkningar.

- Den elektroniska fakturahanteringen med bankintegrationen är också väldigt smidig för oss, eftersom vi är en utspridd organisation och det sparar oss också en hel del i administration centralt.

Olof Sjögren har arbetat i många större ideella organisationer och bland annat använt Agresso. Han saknar ingen funktionalitet från tidigare affärssystem han har jobbat i utan upplever att Xledger har en mycket omfattande funktionalitet som stödjer alla ILAC:s behov.

- Som ett internationellt nätverk med över 50 medlemsorganisationer från hela världen jobbar vi ständigt med nya projekt och gemensamma satsningar. I vår roll som spindel i nätet behöver vi stöd från ekonomisystem som underlättar projektkoordinering och administration. Det gör oss kostnadseffektiva och ger oss möjlighet att göra ännu mer nytta på marken i de länder där vi arbetar, avslutar Olof Sjögren

Mer information om ILAC finns på www.ilacnet.org

Xledger är ett äkta webbaserat affärssystem för mindre och medelstora verksamheter. Företaget grundades av Jarle Sky, en av Agresso:s grundare, och har idag mer än 5000 företag i tjänsten. Vi har levererat Xledger på webben i över tio år. Mer information finns på www.xledger.se