Yasuragis VD nominerad till Göranpriset

Varför finns det så få ledande kvinnor i ledande positioner Och vad beror det på? Dikussionerna har förts flitigt i media och på många andra platser. En av de mest aktiva är Nätverket Göran som 2004 lanserade Göranpriset till den kvinna som har nått framgång med bibehållen balans i livet. Framgång definieras inte nödvändigtvis av hur långt upp man har nått i karriären, utan i form av att kunna ”få ihop” livet på ett harmoniskt och meningsfullt sätt, för sig själv och för andra. Bland årets finalister finns Yasuragis VD, Anna Spjuth, hotellproffs med ett förflutet inom Hilton och Scandic. Annas ledord är ”etik i hjärtat” och hon fokuserar på att få glada och stolta medarbetare som levererar positiva upplevelser och goda resultat. Hållbarhet på alla plan genomsyrar hennes ledarskap och engagemang. Anna menar att en framgångsfaktor är att vara närvarande där man är. Anna är 41 år och har tidigare nominerats till både utmärkelsen Hållbart ledarskap och Årets unga chef.

Anna själv poängterar vikten av att skapa en organisation som främjar tillväxt, och att alltid säkerhetsställa att det finns kronprinsar och kronprinsessor som vill ta över.

- Jag är fullt medveten om att det är de ekonomiska målen som är avgörande, men om man utvecklar, stöttar och skrattar för att nå dessa blir det en winwin situation. Dessutom tror jag att framtidens medarbetare mer och mer kommer att be om referenser på chefen, det går inte att lura sig till bra medarbetare, man måste leva som man lär och vara en god förebild.

De andra finalisterna är Lina Thomsgård, Rättviseförmedlingens grundare samt länspolismästare (Stockholm & Gotland) Carin Göthblad. Vinnaren utses den 23 november.