Yasuragi Hasseludden är årets We care hotell 2014

Spa- och mötesanläggningen Yasuragi Hasseluden tog hem priset som WeCare Hotel of the Year på Nordic Choice Hotels årliga Vinterkonferens. Inom NCH, Skandinaviens största hotellkedja, arbetar man medvetet med att ta samhällsansvar. Det handlar om att ta ansvar för miljöpåverkan och etisk handel, men även att inspirera hotellgäster och andra att leva ett mer hållbart liv på alla plan.

Yasuragi arbetar strategiskt med hållbarhet genom konceptet Feel good, Do good - for sustainable living. Arbetet leds av miljövetaren Caroline Strindmar, som är Hållbarhetsansvarig på Yasuragi.

”Feel Good, Do Good” har fyra grundpelare utifrån vilka man dagligen arbetar. Det är ekologisk hållbarhet, social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och ett hållbart ledarskap. Man lägger stort fokus på positiv input, inspiration och motivation för att få alla medarbetare att känna att hållbarhet är något som är relevant och att vi alla gör skillnad.

-Att arbeta med hållbarhet är något långsiktigt och något som måste växa och komma inifrån alla medarbetare. För bara om vi ändrar oss och vårt beteende kommer saker runt omkring oss att förändras. Det är när det sker en förändring i människan, i individen, som den verkliga förändringen blir möjlig. I grund och botten handlar vårt hållbarhetsarbete om att vi på alla plan vill utvecklas på ett hållbart och lustfyllt sätt, och samtidigt göra världen till en bättre plats, både lokalt och globalt säger Caroline Strindmar.

Två år har gått sedan Yasuragi lanserade Feel Good Do Good, och under den tiden har man vidtagit en mängd åtgärder för att göra företaget mer hållbart enligt konceptets grundpelare.
Enligt Caroline är det viktigt att våga ta en rejält kritisk blick på sin verksamhet och rannsaka hur man påverkar omvärlden i både positiv och negativ riktning. Sedan handlar det om att hitta lösningar för att minska den negativa påverkan så mycket som möjligt. Hon påpekar även vikten att inte se någon fråga som för liten.

Som exempel på hållbarhetsarbete nämner Caroline Hållbarhetsrådet, en grupp engagerade medarbetare med uppgift att göra Yasuragi som arbetsplats så hållbar som möjligt, ett aktivt arbete med starka, hållbara ledare och ett tydligt långsiktigt tänk i alla led av verksamheten. Ytterligare exempel är att elförbrukningen nu för första gången i anläggningens historia är fossilbränslefritt, man tagit fram en egen penna gjord av majsstärkelse, man har en köttfri dag på hela hotellet och ytterligare en vegetarisk dag i personalmatsalen. Det handlar inte bara om att se till den egna verksamheten, utan för att verkligen ta ansvar krävs också mod att våga ställa krav på sina samarbetspartner och leverantörer.

Anna Spjuth som är VD på Yasuragi och initiativtagare till det omfattande hållbarhetsarbetet tillägger:
-Att vi vinner ett pris förändrar egentligen inget i vår vardag eller i det arbete vi gör. Vi är stolta över det vi gör oberoende av pris eller inte, men det ger bekräftelse och energi internt. Vi kan se tydligt i våra medarbetarundersökningar att det är viktigt för så gott som alla att arbetsgivaren tar ett socialt och ekologiskt ansvar. Häftigt är också att vi får ta plats på scen och prata om det vi tror på och det vi gör som förhoppningsvis inspirerar andra som då börjar göra en förändring till det bättre och snart blir det en stor förändring.