Yasuragi Kids lanserar sushiskola och duobehandling för barn

Varje sommar erbjuder det japanska spahotellet Yasuragi ”Yasuragi Kids”, med särskilda aktiviteter och behandlingar som riktar sig till hela familjen med barnen i fokus. Nytt för i år är sushiskola samt en duobehandling för barn och vuxna tillsammans.

Sommarens nyhet är en sushiskola för barn. Tillsammans med en vuxen får barnen lära sig att göra maki-rullar av en professionell sushikock. Kocken ger även tips och råd om hur man sedan enkelt kan göra sushi hemma med barnanpassade ingredienser. En annan nyhet är duobehandlingen för barn och vuxna tillsammans, där man får huvud, axlar och fötter ompysslade samtidigt som värdinnan berättar om den japanska teceremonin.

-Yasuragi Kids handlar om att ge barn en plats där de kan koppla av, men också att på ett lekfullt sätt tillföra ny kunskap. Vi vill ge vuxna och barn en chans att varva ned tillsammans. Mycket av dagens forskning pekar på vikten av att koppla ned lite oftare för att kunna bli mer närvarande, mer koncentrerad och mer empatisk säger Anna Spjuth, VD på Yasuragi Hasseludden.

Yasuragi Kids pågår mellan den 1 juli och 10 augusti 2014. Förutom det ordinarie behandlingsutbudet erbjuds under denna period barnanpassade behandlingar för alla mellan 8 och 15 år, som exempelvis den japanska massagen shiatsu och fiskpedikyr. För de yngre finns aktiviteten Massagesaga, som barnen kan göra tillsammans med en vuxen.

Övriga aktiviteter under Yasuragi Kids är exempelvis familjeyoga, do in (japansk självmassage) och klangresa (en sagostund ackompanjerad av tibetanska klangskålar). I pysselrummet kan barnen lära sig vika origami och bygga drakar. De som vill kan rita sitt ”själsporträtt” och hänga i Barnens Galleri. Utomhus i den japanska trädgården kan barnen gå Samurajstigen – en lekfull övning i mindfulness där sinnena övas i konsten att se, höra, lukta och känna. I restaurang Tokyo serveras barnvänlig mat med smaker från Japan.

Priser:

• barnyoga
  • familjeyoga
  • barn

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 24 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 175 Mkr och drivs av Nordic Choice Hotels AS. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi Hasseludden öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.