Yasuragi lanserar nya meditationstekniker

För att fler människor ska finna ett sätt att hantera den ofta stressiga vardagen har det japanska spahotellet Yasuragi nu utökat sitt aktivitetsutbud med två nya aktiviteter –Heart Chakra Meditation och Qi Gong. Både dessa är former av meditation i rörelse, något som ofta är en bra väg in i meditationens värld.

Flera forskningsrapporter från både USA och Sverige visar att meditation gör att vi klarar stress bättre, sover bättre, får ökad koncentrationsförmåga och dessutom blir mer empatiska.

-Båda dessa aktiviteter ligger helt i linje med vad vi vill erbjuda våra gäster. Yasuragi betyder inre ro och harmoni och det finns många vägar dit. Det är vår uppgift att visa gästen olika möjligheter till att koppla av och finna en inre frid och ökat fysiskt välbefinnande. Vi ser fram emot att nu kunna erbjuda två nya metoder för detta säger Pernilla Birging, Chef för Japanska badet på Yasuragi.

Heart Chakra Meditation är en rörlig meditation till musik. Deltagarna gör rörelser i de fyra väderstrecken, men står hela tiden på samma plats. En symbol för hur vi kan vara centrerade i oss själva oavsett vart vi vänder oss i världen. I rörelserna ligger även en påminnelse i hur vi kan öva oss i att ge och ta emot på ett ovillkorligt sätt. Den rytmiska musiken hjälper kroppen och sinnet att finna vila i rörelsen – något som många stressade människor kan finna ett värde i att öva på.

Qi gong har sitt ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten. Qi gong översätts ibland med träning av livsenergin, den energi som på japanska uttalas ki. Studier visar bland annat att qi gong har en dämpande effekt på stress. Avslappningen i rörelserna, den ökade kroppsmedvetenheten, en djupare andning och bättre hållning gör att både kroppen, hjärnan och sinnet mår bättre. De olika qi gong-övningarna syftar till att öppna upp och balansera energibanorna i kroppen och bidra till en mer vital kropp och ett öppet sinne.

-Vi har gäster av alla de slag och åldrar, vilket gör det viktigt för oss att vi har ett utbud av aktiviteter där alla kan hitta något som passar just dem. Tanken med aktiviteterna är att de ska vara enkla och ge inspiration till att fortsätta ta hand om sig själv även när man kommer hem berättar Jimmy Myhrinder, Spachef på Yasuragi.

Andra aktiviteter som Yasuragi erbjuder är: Zenmeditation, Do In, Klangresa, Sauna Yoga och Yasuragi Yoga. Alla dessa aktiviteter ingår utan extra kostnad när man bokar en vistelse på Yasuragi.

För mer information om aktiviteterna se: www.yasuragi.se

• minskad stress
  • rörlig meditation
  • heart chakra mediation
  • qigong
  • mindfulness
  • upplevelse
  • meditation
  • bad

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 24 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 175 Mkr och drivs av Nordic Choice Hotels AS. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi Hasseludden öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.