Yasuragi reducerar kraftigt serveringen av rött kött

Det japanska konferens- och badhotellet Yasuragi, i Nacka, vill driva en verksamhet som bidrar till att skapa en hållbar värld. Ett stort fokusområde för detta är matens påverkan på klimatet. Därför har man nu, bland flera viktiga åtgärder, valt att kraftigt reducera serveringen av rött kött i alla sina restauranger.

En av vår tids största klimatbovar är produktionen av framförallt rött kött. Enligt Naturskyddsföreningen påverkar kött- och mejeriprodukter klimatet lika mycket som världens alla bilar, bussar, båtar och flygplan tillsammans. Att minska på konsumtionen och försäljningen av rött kött är därmed inte enbart bra ur hälsosynpunkt utan även en viktig åtgärd för att skydda vår planet.

Yasuragi har tre restauranger varav en, Saishoku, är helt vegansk. Där serveras av naturliga skäl inga köttprodukter. I à la carte restaurangen har rött kött, så som nöt, fläsk och lamm minimerats från menyn och serveras nu endast på begäran till mötesgäster. I Teppanyaki Kiri som erbjuder en sex rätters fast meny serveras rött kött endast på enstaka serveringar.

Under 2018 fram till den 6 september serverade Yasuragi totalt 82 000 portioner mat till sina gäster. Av dessa bestod enbart 3,1 procent av rött kött. Ett resultat av ett långsiktigt arbete med att minska klimatpåverkan.

-Att minska serveringen av rött kött har för oss varit en självklarhet. Vi vill att ett besök till Yasuragi ska vara hållbart för både kropp, själ och vår planet, säger Jimmy Frischenfeldt Bååth, Food- and Beverage Manager på Yasuragi.

Utöver att minska serveringen av rött kött har Yasuragi även infört digital mätning av allt matsvinn. Därmed ges bättre koll på källan och det blir lättare att effektivt arbeta mot att minska matsvinnet. All mat som slängs återvinns i ett slutet system, för att sedan bli till biogas. Dessutom har allt raffinerat socker tagits bort helt och man serverar numera endast certifierade och ekologiska viner.

-Vi jobbar med vår miljö och hälsa på många olika sätt. Att minska förbrukning av plast är en viktig faktor och vi serverar därför inte vatten på flaska utan kolsyrar vatten i egna anläggningar. Vi har också valt att sluta sälja läsk som endast har negativa hälsoeffekter, säger Jimmy.

MER OM HÅLLBARHETSARBETET PÅ YASURAGI FINNS ATT LÄSA PÅ: https://yasuragi.se/hallbarhet-sv/