Inspirerande kompetensmatchning hos Deloitte

Yennenga ber om hjälp för att lyckas. Den 29 januari fick vi förmånen att delta under Deloittes CSR-dag. Det blev en dag med inspirerande kompetensmatchning och kunskapsutbyte. Tillsammans med ett 30-tal konsulter fick vi tänka strategi och producera konkret material som tar oss framåt.

Prinsessan Yennenga, som gett vår organisation sitt namn står för en hel rad saker som vi tror är grundläggande för att skapa ett hållbart samhälle. Yennenga har talang och gott hjärta, står för nytänkande och civilkurage, utmanar begränsande normer, är en god förebild och lyfter andras potential. Dessutom ber hon om hjälp för att lyckas.

Grundläggande för vår verksamhet är just detta: att be om hjälp. Vår verksamhet utgår från våra medlemmar, engagerade personer runt om i världen som alla arbetar för en hållbar samhällsutveckling. På deras uppdrag letar vi efter experter som vill bidra med sin kunskap och kompetens in i verksamheten för att den ska bli så bra som möjligt.

I fredags hade Yennenga som organisation förmånen att få hjälp av Deloittes consulting-avdelning. Under en hel dag hade vi tillgång till ett 30-tal konsulter som i sju olika grupper, tillsammans med representanter från Yennenga, arbetade med att ta fram konkreta lösningar på utmaningar som vi står inför som organisation. Med nya ögon och sin specifika kompetens kunde de olika grupperna leverera idéer, förslag och färdiga lösningar på flera av våra frågeställningar.

Eftersom Yennenga Progress erbjuder en ny och unik modell för att arbeta med hållbar samhällsutveckling kan och vill vi inte placeras i något traditionellt fack; hur förklarar vi vår modell på bästa sätt? Yennenga bygger på idén om kompetensmatchning och kunskapsutbyte. Det innebär att en stor del av vår omsättning inte är rena pengar utan värdefull kunskap, en av grupperna arbetade med att ta fram verktyg för att redovisa den typen av inkomst.

Det är första året som Deloitte anordnar en CSR-dag och idén kom från medarbetare som ville bidra konkret till en positiv samhällsutveckling. Yennenga Progress samarbetar sedan flera år med Deloittes redovisningsavdelning som genom ett pro bono-uppdrag sköter all vår ekonomiska administration.

När vi avslutar dagen och alla får dela sina intryck och erfarenheter är det tydligt att dagen varit givande för alla. När vi får dela med oss av vår kunskap och utbyta erfarenheter, tankar och idéer så sker utveckling. Det är en bra illustration av grundtanken med Yennenga Progress och Prinsessan Yennengas inställning – att be om hjälp för att lyckas.

• Frivilligarbete

• prinsessan yennenga