Korta pass med cirkelträning – Katarina Woxnerud och Susanne Johansson har skapat nya träningsprogrammet Aktiv 40plus.

Så får du träningsresultat efter 40

I 40-års åldern märker många att kroppen förändras – man förlorar muskelstyrka, konditionen försämras och man blir stelare – om man inte gör något åt det. Yogobe lanserar nu tillsammans med Katarina Woxnerud och Susanne Johansson träningsprogrammet Aktiv 40plus. Det handlar om enkla, korta sekvenser med cirkelträning för en långsiktigt frisk och stark kropp.

Med träningsprogrammet Aktiv 40plus vill Katarina Woxnerud och Susanne Johansson inspirera till en aktiv livsstil tillsammans med Yogobe. Att fortsätta vara aktiv efter 40, eller att komma igång – för det är aldrig för sent. Programmet visar på en hållbar och långsiktig livsstil efter förutsättningarna, i stället för snabba lösningar. Med enkla övningar byggs kroppen upp från grunden med styrka, kondition och rörlighet. Sekvenserna finns som videos på yogobe.com vilket gör dem enkla att göra när och var man vill.

– Det är jätteviktigt att hålla igång hela livet, för kapaciteterna i kroppen ligger vanligen i topp i 20-30-års åldern och sen dalar de långsamt nedåt om man inte gör någonting åt det. Genom att hålla igång och träna regelbundet kan man behålla sina kapaciteter och till och med bli mycket bättre, säger Katarina Woxnerud.

Att fortsätta vara aktiv eller att komma igång handlar om att börja på rätt nivå och att öka stegvis.

– Det gäller att jobba med kroppen och inte emot den. Aktiv 40 plus är en form av cirkelträning med effektiva pass på cirka 25 min, som du enkelt kan modifiera efter din dagsform och vardag, säger Susanne Johansson.

Träningsprogrammet vänder sig till kvinnor och män mitt i livet. För redan i 40-årsåldern upptäcker många förändringar i kroppen som blir mer och mer påtagliga. Och ju närmare 50-årsåldern vi kommer, så fortsätter förändringarna och det blir tydligare att de kvaliteter man inte använder aktivt försämras. Man känner sig kanske tröttare och stelare än tidigare.

Katarina Woxnerud och Susanne Johansson guidar genom cirkelträningsprogrammet online under fem veckor. Varje vecka har ett tema och ett praktiskt program.

Fördelar med onlineprogrammet Aktiv 40plus

• Effektivt och enkelt programupplägg som kan ge bättre kondition, styrka och rörlighet.
  • Genomtänkta övningar för att sträva efter balans i kroppen och stärka partier som ofta kan vara svaga eller strama.
  • Enkelt att variera och förändra övningarna med de olika utförandena.
  • Det går enkelt att göra träningspasset längre eller kortare – allt för att passa in i vardagen.
  • Programmens tillgänglighet med video online och i mobilen underlättar användandet.

Om Katarina Woxnerud

Katarina Woxnerud är legitimerad naprapat och har varit verksam med träning och utbildning i 30 år. Hon har publicerat 19 böcker, ett 15-tal träningshäften och tränings-dvd:er. Hon var med och startade S.A.F.E. (Scandinavian Academy of Fitness Education) samt The Academy. På senare år har hennes koncept MammaMage – stärk kroppen inifrån och ut under och efter graviditet, varit en stor del av det hon gör. Och nu även konceptet Aktiv40Plus, ett träningskoncept som vänder sig till all som är mitt i livet.

Om Susanne Johansson

Med 18 års erfarenhet inom sjukvården och en egen skada i ryggen så växte Susanne Johanssons intresse för träning och friskvård – där hon nu verkat i 20 år som instruktör, inspiratör och även utbildare. Träning och hälsa har genomsyrat hennes jobb både som friskvårdssamordnare, instruktör och med klienter i grupp eller privat.

För mer info och bilder, kontakta:

Bianca Barck
PR Manager Yogobe