Jämt i YouGovs väljaropinion - men M tappar förtroende

Moderaterna toppar inte längre förtroendet för att kunna lösa arbetslösheten, S är nu rejält om. Socialdemokraterna syns mest och knappar in även på det parti som gör bäst jobb. Fredrik Reinfeldt har fortfarande högt förtroende men Håkan Juholt närmar sig. Kort sagt, S är snart i kapp M.

Det är svårt att tala om en samlad opposition eller ”de rödgröna” nu när både de röda och de gröna har deklarerarat att det inte finns något samarbete – och i oppositionen ingår Sverigedemokraterna, som inget annat parti vill samarbeta med. Därför är jämförelser mellan allianspartierna och oppositionen relativt ointressant – dock har inte alliansen egen majoritet och skulle även fortsättningsvis vara beroende av andra partier i riksdagen för att kunna få majoritet för sina förslag.

Vi går mot en intressant politisk höst. Sverigedemokraterna har hotat att rösta ner femte jobbskatteavdraget tillsammans med de andra i oppositionen. Om det händer – mot förmodan får man tillägga – så står vi inför ett nyval. Ingen regering kan förlora sin budget. Och ett sådant omval kan nog göra läget än mer komplicerat än i dag. Ponera att ett av allianspartierna åker ur riksdagen och SD blir än större – samma minoritet som i dag, men ingen får igenom sin budget. Det vore dåligt för Sverige, både politiskt och ekonomiskt. Dock om man skulle kunna få en regeringsmajoritet av ett nyval skulle det vara positivt, även om nyval förmodligen inte skulle locka så många.

– Stödet för partierna i sig är ganska stabilt sedan junimätningen, men man kan se i övriga frågor att det rör sig i leden. Socialdemokraterna har återtagit stödet sedan valet, och leder nu förtroendeligan för att lösa arbetslösheten. Kort sagt så ligger Moderaterna ganska dåligt till inför hösten, kommenterar Stina Morian, analyschef YouGov opinion den senaste mätningen.

• Undersökningar

• stina morian