Svenskarna tror på fler terrorattentat

Pressmeddelande  •  2011-05-03 05:40 CEST

74 procent av svenska folket är övertygat om att dådet mot Usama bin Ladin kommer att hämnas av al-Qaida, men låter sig inte skrämmas eller låter rädslan ta över livet. Detta visar en snabbmätning som YouGov gjort tillsammans med Metro 2 maj.

Var femte svensk är rädd för terrorattacker, men av dessa uppger 70 procent att de inte låter sin vardag påverkas.

– Trots att nästan halva befolkningen tror att det blir fler terroristattacker i Sverige så är det i grunden positivt att de inte låter sina liv påverkas av detta. För fundamentet i terrorismen är att slå mot människors vardag, och påverka den, kommenterar Stina Morian, analyschef på YouGov.

Totalt tycker 53 procent tycker att det var rätt av USA att döda Usama bin Ladin, medan 22 procent ansåg att han förtjänade en rättegång.

– Under de tre senaste amerikanska presidenterna har Usama bin Ladin jagats, därför är det inte konstigt att folket tycker att det var rätt att han dödades, även om drygt var femte tycker att han borde fått en rättegång – vilket förstås stämmer med gängse uppfattning om hur en rättsstat ska bete sig. Dock tycker många att en terrorledare av bin Ladins kaliber är ett specialfall, avslutar Stina Morian.

Mätningen i korthet:

Var det rätt att döda Usama bin Ladin i Pakistan?
Nej, det är aldrig rätt att döda: 14 procent
Nej, Usama bin Ladin förtjänade en rättegång: 22 procent
Ja, i vissa fall är det rätt att döda vid försök att gripa personer: 27 procent
Ja, Usama bin Ladin har dödat tusentals: 28 procent
Vet ej: 11 procent

Tror du terrornätverket al-Qaida kommer att hämnas Osama bin Ladins död med fler terroristattacker i världen?
Nej: 7 procent
Ja: 74 procent
Vet ej: 19 procent

Tror du vi kommer att få fler terroristattacker i Sverige?
Nej: 23 procent
Ja: 49 procent
Vet ej: 27 procent

Information om mätningen

Snabbundersökningen är genomförd i YouGovs onlinepanel 2 maj mellan 12.00 - 18.00. 534 personer har genomför undersökningen.
Målgrupp är kvinnor och män från 18 år och uppåt. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder och region.
YouGovs onlinepanel i Sverige bestående av 51 000 förrekryterade kvinnor och män i åldrarna 18+ som vill delta i undersökningar. Panelen är en så kallad accesspanel.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom