Byggutbildning

Byggbranschen är i stort behov av personal och anställningsmöjligheterna för en utbildad byggnadsarbetare är goda. Yrkesvux utbildning syftar till att ge dig grundläggande kunskaper och färdigheter i den teknik som krävs för arbeta med nybyggnad, underhåll och reparationer. Du läser motsvarande yrkeskurser som bygg- och anläggningsprogrammet ger på gymnasieskolan med inriktningen husbyggnad.

I utbildningen får du lära dig att arbeta med byggnation och anläggning och får kunskap om hur man bygger rationellt, säkert och miljömässigt samtidigt som du får kunskaper om branschens olika yrken och arbetsprocesser. I ditt yrkesliv arbetar du med nyproduktion, ombyggnation och renovering av bostäder och lokaler. Det kan vara småhus, lägenhetshus eller offentliga större lokaler. Träarbetaren har många olika uppgifter under hela byggprocessen, från grundläggning till det att bygget är klart med inredning och taktäckning. Ritningsläsning är en viktig del av arbetet.