Minska fossila utsläpp

Nyhet   •   Okt 02, 2019 07:00 CEST

Elbil i verksamheten. Går på el våra vindkraftverk producerar.

Minska fossila utsläpp

Vi vill att företagets bilflotta ska gå med miljövänliga bränslen på sikt och alla medarbetare som kör fordon i tjänsten, även de som kör tunga maskiner, har fått utbildning i eco-driving.

Vi har skaffat en elbil för att utvärdera hur det fungerar i verksamheten eftersom vi ser att våra bilar rör sig i ett begränsat område, vilket gör det lämpligt med eldrift. Samtidigt behöver vi ofta ha med en släpkärra eller en lift för arbeten på hög höjd vilket gör elbilar mindre lämpliga. Vi balanserar även mellan att ha mindre bilar eller lite större då vi kan ha med oss allt direkt och slippa åka tillbaka.

En av våra hyresgäster är Fordonsgas i Rollsbo, där har vi själva kunnat tanka våra tre gasbilar. Vi kör både bilar och tunga fordon på Preem Evolution, där en del av bränslet består av tallolja från skogen. Nu vill vi ta ett steg till och utvärderar i år om vi kan köra på det helt fossilfria bränslet HVO100.

För att minska onödiga resor tankar, tvättar och besiktigar vi våra fordon i Rollsbo. Utöver det förvarar vi och byter däck själva samt servar och reparerar våra fordon. Genom att köra friktionsdäck på de fordon som lämpar sig för det minskar vi ytterligare vår användning av fossilt bränsle.

För att ge extra service till de av våra hyresgäster som kör elbil, har vi börjat sätta upp laddstolpar runt om i våra områden.

Kommentarer (0)

Kommentera