Personal & Lean

Nyhet   •   Jun 04, 2019 07:00 CEST

LEAN studiebesök på Ytterbygg. Nic Lundgren, LEAN administratör på Ytterbygg presenterar

Personal & Lean

Alla på Ytterbygg är engagerade i att förbättra och utveckla metoder och arbetssätt för att vi ska kunna jobba säkrare och mer effektivt. Vi strävar alltid efter att göra det genialt enkelt.

Samtliga medarbetare är delaktiga i förbättringsarbetet och en förslagsverksamhet är verktyget för att ta vara på allas idéer och engagemang. Sedan starten av Lean-arbetet har vi genomfört cirka 1 000 förbättringar. Vi är övertygade om att vårt utvecklingsarbete bidrar till bättre trivsel, arbetsmiljö och lönsamhet. Vi bedriver också ett långsiktigt utvecklingsarbete av både grupper och individer, för att stärka värderingar och skapa förutsättningar för att hålla liv i utvecklingsarbetet. Alla anställda, inklusive de nyanställda, går en Lean-utbildning där de får lära sig identifiera slöserier och arbeta enligt vårt Lean-koncept. Hittills har tre personer på Ytterbygg gått utbildningen Lean i Samhällsbyggnad som arrangeras av Chalmers Professional Education.

För att inspirera andra företag delar vi aktivt med oss av vårt Lean-arbete. Ett exempel på det är studiebesök hos oss där vi under 2018 tagit emot besök från 6 organisationer.

De entreprenörer vi anlitar mest ser vi som partners. Vi involverar dem i vårt arbetssätt och förbättringsarbete genom att ha med dem på utbildningar, när vi planerar jobb och vid utvärdering efter avslutade projekt.

Ett ytterligare sätt att öka sammanhållningen är de resor alla på företaget gör tillsammans med jämna mellanrum. Senast gick turen till Norge där både forsränning och åka RIB stod på schemat.

Kommentarer (0)

Kommentera