Arbetsförmedlingen vägrar förmedla 300 jobb

Världens första helt webbaserade bemanningsföretag Zerolime.se vill anställa 300 personer inom främst kontor och administration.

Arbetsförmedlingen i Solna vägrar dock att förmedla jobben.

Zerolime, som grundades 2006, har utvecklat en plattform där alla intervjuver och administrationen av jobbsökande samt uthyrning av personal sker på webben. När Zerolime nu lanseras och vill anställa 300 personer inom kontor, administration, ekonomi, service och IT, vägrar arbetsförmedlingen i Solna att ta in bemanningsföretagets platsannons. Det handlar om regelrätta anställningar där Zerolime följer bemanningsbranschens kollektivavtal och erbjuder ett heltäckande trygghetspaket. Förhandling om hängavtal med UNIONEN pågår och ska vara klart senast 5 september.

I ett mejl till grundaren Mats Wernheim kräver arbetsförmedlingen i Solna att alla 300 tjänster specificeras var för sig med tydliga anställningsförhållanden för att de ska acceptera Zerolimes annons. Dessutom kräver arbetsförmedlingen att jobben ska gå att söka via deras annons, trots att Zerolimes affärsidé är att ta emot jobbansökningar via sin egen webbplats och göra jobbintervjuer via webbkamera.

- Det är helt otroligt. Här erbjuder vi 300 riktiga anställningar i en tid av varsel och arbetsförmedlingen vägrar att ta in annonsen, säger Mats Wernheim, som har en gedigen bakgrund inom bemanningsbranschen.

Arbetsförmedlingens effektivitet har ifrågasatts tidigare. När riksdagens utredningstjänst utvärderade arbetsförmedlingen 2006 förmedlade varje arbetsförmedlare ett (!) osubventionerat arbete per förmedlare och år.

Mats Wernheim upplevde samma problem med arbetsförmedlingen när han startade bemanningsföretaget MAYDAY i början av 90-talet.

- Då lyckades vi med tiden få till ett bra samarbete med arbetsförmedlingen, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen, säger Mats Wernheim.

Bemanningsbranschen omsätter idag 20 miljarder kronor om året och sysselsatte förra året 43000 personer (en procent) av arbetskraften, enligt arbetsgivarorganisationen Almega.

När arbetsförmedlingen nobbar Zerolimes annons tvingas företaget söka sig andra vägar för att nå ut till arbetssökande. Den 21 augusti klockan 18.00 bjuder Zerolime in 500 arbetssökande till Sturecompagniet för att berätta om sina jobberbjudanden.

- Det hade varit bättre om vi kunnat använda de pengarna för att anställa ytterligare några personer. Jag hoppas att arbetsförmedlingen tar sitt förnuft till fånga, säger Mats Wernheim.

Kontakt: Mats Wernheim

Växel:+46 (0) 8 514 90000

Mobil (0) 70 282 58 90

E-post: mats.wernheim@zerolime.se

ZeroLime är världens första helt webbaserade personaluthyrningsföretag. Genom att göra det enklare att hyra personal kommer ZeroLime att revolutionera den traditionella bemanningsbranschen. Företaget grundades 2006 av serieentreprenören Mats Wernheim och webbtjänsten lanseras hösten 2008. Företag och organisationer hyr enkelt och snabbt in kvalitetssäkrad personal till lägre pris än övriga marknadsaktörer. Målet är att rankas som en av Europas ledande aktörer år 2012.

Nedladdningsbara bilder finns på: http://www.zerolime.se/press/

• Arbetslöshet