ZTE tar 4G till instegssegmentet med Blade Apex

ZTE fortsätter framgångarna med Blade-serien och lanserar nya Blade Apex, som i samarbete med Telenor, blir Sveriges första telefon i instegssegmentet med stöd för 4G.

Stockholm, 20 november 2013 - ZTE följer upp den europeiska succén med Blade-serien med den nya 4G-telefonen Blade Apex. Surf, strömmat material, live-sändningar, spel, nedladdning av appar och liknande når helt nya nivåer med styrkan bakom 4G. Blade Apex når nätverkshastigheter på upp till 100 Mbit/s, vilket kan jämföras med snitthastigheter på ca 7 Mbit/s som 3G-näten erbjuder[1]. Skärmen är en 4,5 tums IPS-panel med qHD-teknik. Skärmen är noga utvald av ZTE för att uppnå en hög skärpa oavsett från vilken vinkel skärmen betraktas. Blade Apex har en dual-core processor på 1.2 GHz från Qualcomm, samt 1 GB RAM. Lagringsminnet på 2 GB kan byggas ut till 32 GB via minneskort. Blade Apex har även utrustats med WiFi direct, vilket gör att två enheter kan koppla upp sig mot varandra, vilket är bra när du exempelvis vill dela med dig av bilder, video eller kontakter till en vän.

I och med lanseringen av Blade Apex, fortsätter ZTE att leverera enligt sin vision för Blade-serien – bättre standard för pengarna. Målet är att fler människor ska kunna ta del av den senaste 4G-tekniken och alla dess fördelar, till en rimlig kostnad.

Blade-serierna har blivit en av världens mest populära smartphone-serier och har sålts i miljontals enheter runtom i världen.

– Med ZTE Blade Apex revolutionerar vi möjligheterna för underhållning när det kommer till smartphones i budgetklassen och lyfter hela instegssegmentet genom att införa 4G även där, säger Nicklas Sivander, Nordenchef på ZTE. De funktioner som finns tillgängliga i ZTEs mobila enheter omdefinierar uttrycket “värde för pengarna” på smartphone-marknaden och vi är övertygade om att ZTE Blade Apex kommer att bidra till att stärka ZTEs position på den svenska marknaden. Vi är mycket stolta övet att Telenor valt Blade Apex till den telefon som följer med abonnemanget Familjeflex. Ett abonnemang som kostar 99 kr i månaden, där en Blade Apex ingår.

Blade Apex är en lättanvänd smartphone som förutom 4G utrustats med en 5 megapixel kamera med autofokus och en blixt på baksidan, samt en kamera på framsidan. Blade Apex kan filma i 720p-upplösning.

Tillgänglighet och pris

Blade Apex börjar idag säljas i Sverige där den hos Telenor följer med när du tecknar ett 24-månaders Familjeflex-abonnemang för 99 kr i månaden. Detta gör det till Sveriges billigaste 4G-smartphone.

Specifikationer för ZTE Blade Apex

·  Inbyggt 4G/LTE - med Dual Carrier teknologi (42Mbps) och LTE (100Mbps)

·  1.2GHz dual-core processor från Qualcomm för snabb hantering av innehåll

·   4.5" qHD IPS (540 x 960) Skärm med utmärkt betraktningsvinkel och skärpa

·  1GB RAM

·  Titta på bilder, video och spela musik på trådlösa enheter med Wi-Fi direct

·  Operativsystem: Android 4.1

·  Bluetooth 4.0

·  Batterikapacitet 2070 mAh

·  Vikt: ca 140g

·  Storlek: 133 mm x 66 mm x 10,4 mm

·  Minne: 2GB lagringsminne och utbyggbart till 32 GB med minneskort

·  Kamera: 5 Megapixel CMOS, med autofokus och blixt. 1 Megapixel frontkamera.

·  Mobilstandarder: LTE(800/900/2600)/HSPA+/HSPA/HSDPA/UMTS/EDGE/GPRS

·  Ljudstandarder: AAC, MP3, WAV (m.fl.)

·  Video: Mpeg4, H.263, H.264

·  Trådlös kommunikationsstandard: Bluetooth 4.0, WiFi 802.11 b/g/n

[1] http://www.internetstatistik.se/artiklar/mobilerna-och-surfplattorna-du-far-snabbast-hastighet-med/

• Telekommunikation, mobiltelefoni

• 4.5 tum
  • 4.5"
  • ips-panel
  • ips
  • qhd
  • qualcomm
  • familjeflex
  • telenor
  • blade
  • blade apex
  • apex
  • telekom
  • smartphone
  • 4g

Om ZTE Mobile Devices

ZTE Mobile Devices är del av ZTE Corporation och är en global leverantör av telekommunikationsutrustning, nätverks- och mobilenheter som har sitt huvudkontor i Schenzen, Kina.  ZTE är börsnoterat på Hong Kongs och Schenzhens börsmarknader.

ZTE tillhör de fem främsta tillverkarna för handhållna enheter och smartphones i världen enligt industrianalytikern IDC. Företaget producerar ett fullständigt sortiment av mobila enheter däribland mobiltelefoner, datorplattor, mobila bredbandsmodem, hotspots och stationära integrationsterminaler.

ZTE har samarbete med mer än 230 operatörer och distributörer i över 160 länder och regioner runtom i världen. De har också strategiska partnerskap med 47 av världen 50 största operatörer. År 2012 ansökte ZTE om fler patent än något annat bolag i världen.

För mer information besök gärna: www.ztedevices.com

Thomas Granström

Presskontakt Sverigechef +46 (0)73-524 14 06