Danskerne køber stadig flere møbler online

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at danskerne de seneste 10-15 år har ændret deres købsvaner betragteligt. Vi er blevet langt mere tilbøjelige til at bruge internettet, når vi handler, og det online salg stiger fortsat. Det fremgår af flere undersøgelser foretaget af Danmarks statistik. Så sent som i september 2019, kunne man her læse sig frem til, at det samlede e-salg i Danmark i 2018 udgjorde 24 procent af omsætningen for virksomheder med minimum fem ansatte.

Det er ikke kun, når danskerne køber tøj, at de er gået online. Det er også i høj grad, når der skal købes dagligvarer, elektronik og i dag også møbler og belysning. Det er ikke mange år siden, at de fleste danskere foretrak at købe deres møbler i fysiske butikker, men allerede i 2018 var møbler en af de varer, der blev brugt flest penge på i onlinebutikker.

Hvorfor handler danskerne online?

Danskerne handler online af flere forskellige årsager. Den stigende interesse for at købe møbler online, ses i takt med en generel stigende trend, hvor flere og flere vælger at handle online. Særligt folk i alderen 16-44 år handler online. Der er flere årsager til, at danskerne i højere og højere grad vælger at købe deres møbler og belysning online.

Fleksibilitet

Der er ingen åbningstider, når du handler online, og det betyder, at du kan shoppe, lige når dit behov opstår, eller du har tiden til det. Mange danskere lever en travl hverdag, og derfor kan det lette deres byrde at handle online og få tingene leveret lige til døren.

Uanet sortiment

Der er mange mennesker, som synes, der er noget hyggeligt ved at browse rundt i en masse forskellige møbelbutikker for at finde den helt rigtige sofa. Det er dog kun få, der har tiden til det i dag. Derfor er det blot endnu mere bekvemt, at mange onlinebutikker har meget større udvalg og sortiment, end de fysiske butikker har. Nogle online møbelbutikker såsom Schmidt Møbler har stort set alt, hvad man kunne forestille sig at få brug for i hjemmet - alt sammen på én hjemmeside. Så bliver det ikke meget lettere at handle møbler eller belysning.

Økonomiske fordele

Når du handler møbler på nettet, er der ofte rabatter at hente. Der vil ofte være rabatkoder, som kun kan bruges online, og desuden er det også langt lettere at sammenligne priser på møbler fra forskellige forhandlere, når du shopper på nettet. Sidstnævnte fordel er dog noget, forhandlerne er opmærksomme på, og derfor lover mange fysiske butikker nu prismatch på deres møbler for at garantere kunden markedets laveste pris.

Møbelforretningerne kombinerer fysiske og online butikker

Den store interesse for at shoppe møbler og belysning online betyder, at mange møbelforretninger kombinerer en online forretning med en fysisk tilstedeværelse. Således kan brugeren starte med at udforske møblerne online, og når de har udvalgt deres favoritmøbler, kan de efterfølgende se og mærke dem i butikken, men uden at skulle bruge for lang tid på først at gå rundt og danne sig et overblik over udvalgt, for det er allerede gjort hjemmefra. Samtidig betyder det, at hvis det møbel, du har forelsket dig i, er udsolgt nede i din lokale møbelforretning, så betyder det ikke noget. Du kan blot bestille møblet online i stedet for.

Der er således en hel del fordele at hente ved at shoppe møbler online, hvorfor det ikke er overraskende, at tendensen er gået denne vej. Hvorvidt danskerne forsat har en stigende interesse for online handel, eller om der sker en modreaktion, i takt med at nogle danskerne ønsker at vende tilbage til en mere analog tid og verden, kan kun tiden vise.