SINGAPORE AIRLINES LANSERAR CHATBOT SOM SKÖTER KUNDSERVICE

Singapore Airlines (SIA) har lanserat en chatbot i beta-version för att bredda de digitala servicekanalerna till kunderna. Boten kommer till en början vara tillgänglig på Singapore Airlines globala Facebook-sida, men kommer senare att bli tillgänglig även på singaporeair.com.

De kunder som besöker Singapore Airlines Facebook-sida för att komma i kontakt med företaget kan nu chatta privat och få hjälp med frågor som gäller flygningen. Som beta-bot kommer chatboten att vara under konstant inlärning och utvecklas över tiden. Chatboten fungerar för närvarande på engelska och kan besvara frågor som handlar om bagage, incheckning och online-bokning samt frågor relaterade till att resa med barn.

Chatboten har lärt sig att besvara de vanligast förekommande frågorna på Singapore Airlines hemsida samt de frågor som oftast ställs till deras kundservice. För att kunna erbjuda kunderna snabba och korrekta svar har chatboten finjusterats genom ett flertal iterationer med hjälp av artificiell intelligens.

Singapore Airlines uppgraderar kontinuerligt sina digitala tjänster och utvecklingen av chatboten leddes av ett internt digitalt team. Marvin Tan, Senior Vice President Customer Services & Operations, säger:

"Vi på Singapore Airlines vill erbjuda våra kunder flera val och bättre användarvänlighet genom att erbjuda utökade möjlighet att komma i kontakt med oss - både dag och natt. Chatboten är under konstant utveckling och botens kunskap kommer att utvecklas och utvidgas i takt med kundernas frågor. Kundernas preferenser ändras och med chatboten tar vi deras feedback till oss och utökar vår service-plattform till något mer än bara traditionell kontakt genom kundservice eller e-post ".