SVENSKA FÖRETAG ÄLSKÄR SYDOSTASIEN: NYTT PARTNERSKAB GER EXTRA GOD TILLGÅNG TILL VÄRLDENS TILLVÄXTMOTOR

Svenska företag vallfärdar till Sydostasien – vår världs tillväxtmotor och tredje största marknad mätt i befolkningsmängd. Om bara två veckor börjar The Sweden–Southeast Asia Business Summit, där bland andra Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, företagsikonen Marcus Wallenberg och allas favoritföreläsare och bästsäljande författaren Fredrik Härén kommer att närvara. Singapore Airlines stöder regeringens initiativ och underlättar för medverkande företag genom både ett unikt linjenät i regionen och attraktiva erbjudanden för deltagare från Norden.

Mer än 600 svenska företag är verksamma i Sydostasien. Det har fått Team Sweden att lansera Sweden-Southeast Asia Business Summit, som äger rum den 21 och 22 september i Singapore.

”Jag och mina kollegor, de andra ambassadörerna i Sydostasien, Business Sweden och handelskamrarna har sett att Sverige trummar på bra, men att vi inte tar vara på alla möjligheter och att våra konkurrentländer har en snabbare exportökning. Ytterst vill vi öka exporten till den här dynamiska tillväxtmotorn”, säger den svenska ambassadören i Singapore Håkan Jevrell och fortsätter: ”När vi diskuterade frågorna var det många företag som sa att de saknade ett forum där de kunde dela sina erfarenheter. Sedan är Singapore en otrolig dynamisk plats. Vi kände att här fanns en lucka att fylla.”

Svenska företag finns i Sydostasien inom branscher som sträcker sig från tjänster till tillverkning och handel. The Sweden–Southeast Asia Business Summit har som syfte att attrahera företagsledare och beslutsfattare från Sverige och regionen genom att erbjuda en plattform för utbyte av god praxis om hur man gör affärer i denna dynamiska del av världen.

”För att vara konkurrenskraftiga i denna föränderliga globala marknad är det viktigt för alla, vd som styrelseledamot, att ha en klar uppfattning om utvecklingen i regionen. The Sweden–Southeast Asia Business Summit är ett utmärkt tillfälle att få insikter från branschkollegor och politiska experter och att träffa potentiella partners”, säger Håkan Jevrell.

Besökarna på mötet kommer att bestå av politiker och företrädare för näringslivet i Sverige och Sydostasien, inklusive Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, Lim Hng Kiang, Singapores handelsminister, Ylva Berg, vd, Business Sweden – The Swedish trade and invest council, Marcus Wallenberg, styrelseordförande SEB, SAAB Group & Foundation Asset Management, Magnus Böcker, styrelseordförande i Blibros och tidigare vd för Singapore Exchange, samt många fler.

Mötet är en gemensam insats av ”Team Sweden” i Sydostasien, det vill säga de svenska ambassaderna, Business Sweden samt näringslivsorganisationer och handelskammare i respektive land.

Vi är mycket stolta över att stödja Team Sweden och ambassadens initiativ. Vi har ett unikt och mycket tätt linjenät i Sydostasien, vilket liksom våra förbindelser mellan Europa och Singapore erbjuder resenärerna stor flexibilitet. För att ge ytterligare möjligheter för svenska företag att delta har vi som officiell flygpartner tagit fram ett särskilt attraktivt pris för delegaterna”, säger Vinod Patel, Sales Manager Sweden, Singapore Airlines

Läs mer om The Sweden-Southeast Asia Business Summit på:

www.sweden-sea.com och https://www.linkedin.com/company/embassy-of-sweden-singapore

Fakta om Sydostasien:

• I Sydostasien bor mer än 650 miljoner människor, med en snabbt växande medelklass.
  • Sydostasiens ekonomi beräknas växa med i genomsnitt 5–6 procent per år under det kommande årtiondet.
  • ASEAN Economic Community medför möjligheter i form av en marknad värd över US $ 2,5 biljoner.
  • Ca 600 svenska företag är aktiva i regionen.

• näringslivsorganisationer
  • politiker
  • export
  • sweden-southeast asia business summit