Evrensel

Press release   •   Mar 17, 2012 06:50 EET

Demonstration utanför Turkiets ambassad

den 17 mars 2012, kl. 11.00

Den 2 juli 1993 samladas intellektuella i staden Sivas i Turkiet för att delta i en kulturfestival.  Religiösa fundamentalister tände eld på hotellet Madimak där de deltagande bodde. 35 personer dog i branden. Polisen och armén vägrade ingripa för att rädda de intellektuella, sångare och poeter som befann sig i byggnaden.

Flera personer som har deltagit i massakern skyddades aktivt av staten. De fick körkort, gjorde militärtjänsten och jobbade i kommuner medan polisen letade efter dem. Flera av dem lämnade landet och flyttade till Tyskland.

För några dagar sedan bestämde en domstol att åtalen läggs ner då preskriptionstiden har gått ut. Mördarna blev således frikända.

Det är oacceptabelt att åtalet läggs ner och att mördarna går fria.

Därför ska vi samlas utanför den turkiska ambassaden i Stockholm för att lägga en svart krans och protestera mot domstolsbeslutet.

Demonstrationen äger rum lördagen den 17 mars kl.11.00 utanför den turkiska ambassaden, Dag Hammarskjöldsväg. 20 i Stockholm

Talare: Ali Cagan, Ordförande Riksförbundet för Aleviterna

Amineh Kakabaveh, Riksdagsledamot (V)

Riksförbundet för Aleviterna i Sverige