Prisundersøkelse på flybilletter fra Oslo til populære destinasjoner i påsken

Press release   •   Feb 25, 2014 15:43 GMT

·  20% prisøkning på flybilletter siden januar i år

·  Gjennomsnittspris tur-retur til Spania i påsken er 2,239 kr (inkludert alle avgifter og 1 kolli)

·  1 av 4 nordmenn reiser utenlands i påskeferien

Reisesøkemotoren Dohop.no utførte en prisundersøkelse på flyselskaper som flyr fra Oslo til populære destinasjoner i mars og april i år. Undersøkelsen ble gjennomført 24. februar 2014.

Dohop gjennomførte en lignende prisundersøkelse i januar, og til de seks populære destinasjonene har prisen i gjennomsnitt økt 20% på en måned, en utvikling som viser at det lønner seg å være tidlig ute med ferieplanleggingen. Til tross for prisøkningen, er gjennomsnittsprisen på en tur-retur billett til Spania 2,239 kr. Det gjør at man kan få til en familietur i påsken for en overkommelig sum, dersom man ønsker å benytte ferien til få litt sol på kroppen før sommeren kommer til Norge. Det er nemlig over 20 grader på alle de nevnte reisemålene i April.

Norwegian mer enn dobbelt så dyrt som RyanAir til Tenerife i påsken

Ryanair kommer ikke overraskende best ut av prisundersøkelsen, mens SAS og Norwegian viser mindre prissforskjell på de valgte destinasjonene. Skal du til Tenerife i påsken, så er RyanAir hele 1,617 kr rimeligere enn Norwegian, og 1,300 kr rimeligere enn SAS. Når du skal bestille flybilletter lønner det seg alltid å sjekke om den annonserte prisen inkluderer kolli, da mange flyselskaper tar ekstra betalt for dette, noe som fort kan øke total summen betraktelig.

1 av 4 nordmenn reiser utenlands i påskeferien

Påsken er sen i år, påskeaften er ikke før 19. april. Hvilken innvirkning det vil ha på nordmenns reisevaner er vanskelig å forutse, men i følge analysen "Norsk Turisme" fra Statistisk sentralbyrå i 2012 foretar nordmenn mer enn 850.000 reiser i påsken hvert år, hvorav over 60 prosent er tradisjonelle feriereiser. Av dem som reiser bort ferierer 3 av 4 i Norge. Resten reiser til andre nordiske land (8 prosent) og Europa for øvrig (14 prosent). Kun 4 prosent av de reisende ferierer utenfor Europa i påsken. En gjennomsnittlig påskeferie i Norge varer i gjennomsnitt 5,4 overnattinger, mens utenlandsturene i påsken varer i gjennomsnitt sju overnattinger. Reisevanene varierer veldig, for eksempel reiser hele 20 prosent av personer bosatt i hovedstadsregionen og 19 prosent av trønderne på påskeferie, mot 10-14 prosent for resten av befolkningen. Personer i aldersgruppene 25 til 44 og 45 til 64 år reiser noe mer på ferie i påsken enn de unge og de eldre.

Mer enn bare pris som avgjør

De fleste flyvante vet at man gjerne må legge til både den ene og den andre avgiften før totalsummen dukker opp. Bagasjeavgift og betalingsgebyr er bare to av dem. Selv etter å ha lagt til alle tilleggsavgifter kommer RyanAir best ut av prisundersøkelsene gang på gang. Men når vi bestiller flybilletter så tar vi høyde for mer enn bare den rimeligste billetten, faktorer som avreisetidspunkt, flyplass og tidspunkt ved ankomst, reiselengde, komfort (setereservasjon, ekstra beinplass, måltider o.l), og service må tas med i vurderingen. Det er ikke lurt å bare fokusere på flybillettenes pris når du skal bestemme deg. Se på reisen som en helhet, og ta med transport til og fra flyplassen, reisevarighet, overnatting og reisetidspunkt i helhetsvurderingen. Slik ender du ikke opp med uforutsette utgifter eller sløst tid som du kunne brukt i solen.

Metode

Undersøkelsen sammenligner priser hos flyselskaper på følgende måte: Tre datoer blir sjekket i hver prisundersøkelse, den første 10. mars, den andre er 24. mars og den tredje 14. april. Hver reise tilsvarer direktefly med syv dagers opphold, og gjennomsnittspris av disse tre ukene brukes i sammenligningen. Figuren viser gjennomsnittsprisen til de valgte destinasjonene, og tar kun i bruk flyselskaper som flyr direkte tur-retur på de valgte datoene. Prisene inkluderer alle avgifter, inkludert betalingsgebyr. Hos flyselskapene som tar ekstra betalt for bagasje, vises denne kostnaden i en egen kolonne.

Om Dohop

Dohop.no er en søkemotor for billige flybilletter, hoteller og leiebiler. Dohop er opprinnelig et islandsk selskap opprettet i 2004. Selskapet etablerte seg i Norge i fjor ved Forskningsparken i Oslo. I desember 2013 investerte Opera grunder Jon von Tetzchner i Dohop, og ble selskapets tredje største aksjonær.

Dohop is a technology company in the travel industry. Dohop was founded in 2004 as a website to find connecting flights with low cost airlines.

The Dohop.com flight search engine can find routes and prices for nearly every airline in the world, as well as nice hotels and rental cars. Dohop also offers enterprise solutions for airline and airport websites, in the form of customized verisons of the Dohop.com flight search.

Attached Files

Word document

Comments (0)

Comment

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.