Prisundersøkelse på flybilletter fra Oslo til populære storbyer i vår

Press release   •   Apr 07, 2014 17:15 BST

• Nordmenn foretrekker storbybyferie over solferie

• Tur-retur fra Oslo til Barcelona, London og Paris til under 1,500 kr

• Europas kulturhovedstad kommer billigst ut

En ny internasjonal undersøkelse viser at nordmenn foretrekker storbyferie over solferie. Nærmere sju av ti nordmenn har vært på en eller flere storbyturer det siste året, mens fire av ti har vært på to eller flere.Dohop utførte en prisundersøkelse på flyselskaper som flyr til de fem mest populære storbydestinasjonene fra Oslo i april og mai. Undersøkelsen ble gjennomført 02. april 2014. norsk verdkonnun mars april2.jpg

Europas kulturhovedstad er billigst

Det er heftig konkurranse på flybilletter til storbyer i Europa, og prisene har dalt de siste årene. Du kan reise fra Oslo til London, Paris og Barcelona for under 1,500 kr tur-retur mens Berlin kommer best ut av prisundersøkelsen. Du kommer deg fra Oslo til Europas kulturhovedstad for under 1,000 kr tur-retur med Air Berlin. 2013-berlin.jpg

Berlin er en storby full av ideer, inspirasjon, kunst, kultur og kreativitet. Storbyen florerer av trendy butikker, gatekunst, konserter, funky kafeer og eksklusive gallerier, samt vakre boliggater og, selvfølgelig, et berømt natteliv.media norsk prissammenlikning  mars april 2014 NY.jpg

Små prisforskjeller til New York

New York er et av verdens mest ettersøkte reisemål, takket være den dynamiske kulturen og de uttallige severdighetene som befinner seg i byen som aldri sover. I vår kan du reise tur-retur fra Oslo til New York for 5,599 kr med Norwegian mens SAS er hakket dyrere med prislappen 5,728 kr. United Airlines kommer dyrest ut med 6,223 kr tur-retur.

Når du skal bestille flybilletter lønner det seg alltid å sjekke om den annonserte prisen inkluderer kolli, da mange flyselskaper tar ekstra betalt for dette, noe som kan fort kan øke total summen betraktelig.

Mer enn bare pris som avgjør

De fleste flyvante vet at man gjerne må legge til både den ene og den andre avgiften før totalsummen dukker opp. Bagasjeavgift og kortavgift er bare to av dem. Når vi bestiller flybilletter så tar vi høyde for mer enn bare den rimeligste billetten, faktorer som avreisetidspunkt, flyplass og tidspunkt ved ankomst, reiselengde, komfort (setereservasjon, ekstra beinplass, måltider o.l), og service må tas med i vurderingen. Det er ikke lurt å bare fokusere på flybillettenes pris når du skal bestemme deg. Se på reisen som en helhet, og ta med transport til og fra flyplassen, reisevarighet, overnatting og reisetidspunkt i helhetsvurderingen. Slik ender du ikke opp med uforutsette utgifter eller sløst tid som du kunne brukt i solen.

Metode

Undersøkelsen sammenligner priser hos flyselskaper på følgende måte: Tre datoer blir sjekket i hver prisundersøkelse, den første 16. april, den andre er 30. april og den tredje 28 mai. Hver reise tilsvarer direktefly med seks-åtte dagers opphold, og gjennomsnittspris av disse tre reisene brukes i sammenligningen. Figuren viser gjennomsnittsprisen til de valgte destinasjonene, og tar kun i bruk flyselskaper som flyr direkte tur-retur på de valgte datoene. Prisene inkluderer alle avgifter, inkludert betalingsgebyr. Hos flyselskapene som tar ekstra betalt for bagasje, vises denne kostnaden i en egen kolonne.

Om Dohop

Dohop.no er en søkemotor for flybilletter, hoteller og leiebiler. som sammenligner priser på hundrevis av flyselskaper, hoteller og leiebiler verden rundt.

Dohop is a technology company in the travel industry. Dohop was founded in 2004 as a website to find connecting flights with low cost airlines.

The Dohop.com flight search engine can find routes and prices for nearly every airline in the world, as well as nice hotels and rental cars. Dohop also offers enterprise solutions for airline and airport websites, in the form of customized verisons of the Dohop.com flight search.

Attached Files

Word document

Comments (0)

Comment

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.