Nordens största eko- och hållbarhetsmässa släpper årets nyheter!

Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair öppnar anmälan för besökare 2019

Besöksregistreringen är nu öppen för Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair och därmed börjar nedräkningen till Nordens favoritmässa för hållbara och ekologiska produkter.

När mässorna återkommer till MalmöMässan den 13-14 november, kan tusentals återförsäljare och inköpare börja planera sitt besök på dessa nylanserade och mycket uppskattade mässor med inriktning på den framgångsrika ekologiska, hälsosamma, miljövänliga och hållbara livsstils-branschen.

Briljant, varierat, imponerande, fenomenalt och roligt - är bara några av de ord som används för att beskriva förra årets mässa, som välkomnade 4 488 deltagare (från 66 länder) - inklusive ledande återförsäljare och inköpare från Holland & Barrett, Life, Helsekost, Matas, Dansk Supermarket, IKEA, Coop Trading, Netto, Lidl, H&M, Magasin du Nord, Midsona och Total Produce.

Årets attraktiva arrangemang kommer att innehålla över 500 utställare, nya internationella paviljonger, nya seminarier (på tre scener) och nya temaområden, inklusive konferensen Sustainability in Retail Forum - vilket gör 2019 års mässa till en oslagbar mötesplats för branschen.

Vad kan man förvänta sig i år?

ICA planerar att lansera över 50 nya veganska produkter enbart i år - den veganska trenden visar inga tecken på att sakta ner. För att återspegla denna tillväxt kommer mässans nya Vegan Zone att innehålla nya produkter från en rad banbrytande veganföretag som Follow Your Heart, Upton's Naturals och Benevo Vegan Pet Food - för att passa alla områden i detta snabbt växande livsstilsval.

”Marknaden för växtbaserade livsmedel exploderar i Europa och de skandinaviska länderna visar vägen. En av fem svenskar under 30 år identifierar sig som vegetarian eller vegan, så vi är stolta över att lyfta fram vår produktserie baserad på jackfrukt, ett veganskt köttalternativ i den nya Vegan Zone-delen på Eco Life Scandinavia ", säger Natalie Slater, marknadschef på Uptons Naturals (USA).

Liksom veganprodukter har även antalet ”fritt-från”-produkter i Sverige ökat med 20 % (2017). Därför kommer mässan också att erbjuda det bästa urvalet av ”fritt-från”-produkter från Trouw, Delicious and Sons, Primrose Kitchen, Landgarten, Topas - och mer.

Eco Life Scandinavia-delen kommer att innehålla ett urval av det bästa bland hälsosamma, hållbara och miljömässiga märken på marknaden, bland annat nyheter från Hevea, Manuka Doctor, Bio4Life, Marcel's Green Soap, Teapigs, The Cheeky Panda, Protein Kitchen och Greenscents.

"Greenscents är stolta över att ställa ut på Eco Life Scandinavia - det mest prestigefyllda nordiska evenemanget för ekologiska och naturliga produkter. Greenscents har många kunder i regionen och vi är glada över att kunna presentera vårt certifierat ekologiska, djurförsöks-fria, veganska hushålls- och tvättsortiment för en bredare publik. Greenscents är det mest etiska märket för rengörings- och tvättprodukter som finns i Storbritannien. Våra eleganta förpackningar är gjorda av sockerrörsavfall och ”I'm Green"-certifierade, säger Christina Hawkes, grundare av Greenscents (UK).

I mässans del Natural Health & Beauty Scandinavia kan besökare se och prova ett brett urval av gröna, etiska, hållbara, djurförsöks-fria, naturliga och ekologiska skönhetsprodukter, hudvård och hårvård, ”clean-label” vitaminer, mineraler och tillskott, sportnutrition, örtmedicin och mer därtill. Faith in Nature, Flow Cosmetics, Skin Chemist, Annabelle Minerals, Conlo AB, Luonkos Finland, WISE Organic Skin Lab och Sweden Eco, är bara ett fåtal av de redan bekräftade märkena.

Ekologiska val från hela världen

Samarrangerad med Eco Life Scandinavia kommer Nordic Organic Food Fair att presentera ett oöverträffat antal ekologiska leverantörer som visar de bästa certifierade ekologiska ingredienserna, färskvarorna och färdigförpackade produkterna från hela världen. Utställare som redan bekräftats är bland andra Nøtteblanderen AS, Okami Bio, Kakaw.se, Mill & Mortar, Goodio, Natessen, IDOrganics, Haco Ag, Global Organics och Artisan Raw Bakery.

Inköpare kan också få en smak av vad världen har att erbjuda genom att besöka mässans utbud av regionala och internationella paviljonger - bland annat varumärken från Try Swedish, Food from Finland, Organic Denmark, Sydkorea, Estland och Italien - och många fler kommer till.

I den nya Naked Drinks Scandinavia-delen kan besökare prova ett omfattande utbud av ekologiska, naturliga, biodynamiska, etiska och veganska viner, öl, sprit samt alkoholfria alternativ från Grekland, Spanien, Sverige, Österrike och Italien ochfler därtill.

En av de största anledningarna att besöka mässan är dess omfattande utbud av nya produkter, inklusive framtida bästsäljare och hundratals nya lanseringar. I mässans "Innovation from Scandinavia"-zon visas de senaste varumärkena på den skandinaviska marknaden - True Gum, Spices Chef, Pods of Beans och Olivias Tryllesalve är redan inbokade. Mässans ”Innovation Zone” är också platsen för att upptäcka produkter som lanserats under de senaste 12 månaderna. Här kan besökare också rösta på den produkt man anser förtjänar att vinna mässans prestigefyllda utmärkelse Natural & Organic Awards Scandinavia 2019.

Sustainability in Retail Forum

I år lanseras Sustainability in Retail Forum. Denna konferens genomförs under mässans första dag och är utformad för att hjälpa beslutsfattare hos ledande återförsäljare från hela Norden att möta utmaningarna kring hållbarhet, som hela tiden förändras. Detta viktiga forum kommer att samla tankeledare och branschexperter som kommer att delge insikter och verkliga fallstudier kring en rad hållbarhetsfrågor inom detaljhandeln. För ytterligare detaljer, vänligen kontakta Dominic Roberjot på droberjot@divcom.co.uk.

Gratis anmälan är nu öppen

"Besök på Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair är mycket inspirerande. Jag visste redan att det finns många ekologiska och certifierade produkter där ute, men efter att ha besökt mässorna känner jag starkt att det inte finns några gränser för vad som kan produceras. Det är fullt möjligt att bidra till en bättre planet och göra riktigt bra affärer samtidigt som det är bra för människor, djur och miljö ", säger Cecilia Hornö Eriksen, kvalitetsutvecklare hos Coop Sverige.

Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återvänder till Malmö, onsdag och torsdag 13-14 november. För mer information och anmälan för att få fribiljett, besök www.ecolifeshow.com eller www.nordicorganicfoodfair.com och använd kod PR123.

(direktlänk: https://eventdata.uk/Forms/Form.aspx?FormRef=EcoB9Visitor&TrackingCode=PR123 )

Frågor från media och begäran om presskort:
Sharna Waid, PR-chef
t: +44 (0) 1273 645144
Webbplats: www.divcom.co.uk

Frågor från utställare:
Melina Viking, Event Manger
t: +44 (0) 1273 645141
Webbplats: www.ecolifeshow.com och www.nordicorganicexpo.com
Twitter: www.twitter.com/EcoLifeScandi & www.twitter.com/NordicOrganic
LinkedIn: www.linkedin.com/showcase/ecolifeshow

Högupplösta fotografier och logotyper finns att hämta här: www.ecolifeshow.com/press-releases/show-news.

Diversified Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt med sitt europeiska huvudkontor i England. Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, camexpo, lunch!, Casual Dining, och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.

Diversified UK är en del av Diversified Communications i USA, som är ett ledande mediaföretag som bl.a. arbetar med ett antal ledande branschmässor, Kongresser, publikationer och Hemsidor.

Sharna Waid

Press contact PR & Content Manager +44 (0)1273 645134