British Airways

Ökad efterfrågan på flygresor British Airways lanserar flera nya rutter – däribland Stockholm – London City Airport

Press Release   •   Oct 19, 2010 11:26 BST

Nu lanserar British Airways en ny flyglinje mellan Stockholm Arlanda och London City Airport (LCY). Den invigs den 9 januari nästa år och kommer att ha två avgångar per dag. British Airways öppnar den nya rutten eftersom de har sett en ökad efterfrågan på resor mellan Stockholm och London bland både affärs- och privatresenärer. Nyligen öppnade BA en flyglinje mellan Köpenhamn och London City och i november börjar den nya rutten mellan Göteborg och London Heathrow gå. Dessutom utökar British Airways antalet flyglinjer och avgångar även utanför Europa.

– Den lyckade lanseringen av vår nya flyglinje från Köpenhamn till London City Airport i september, tillsammans med resultatet av de kundundersökningar vi har gjort, gör att vi nu även satsar på Stockholm, säger Peter Rasmussen, Commercial Manager för British Airways i norra Europa. Han fortsätter:

– Vi har sett en ökad efterfrågan på våra flygningar och är därför glada att nu kunna erbjuda våra resenärer nya rutter och utökade avgångar till populära destinationer. Vi tror på marknaden och ser positivt på framtiden.

Ett Embraer 190-jetflygplan kommer att trafikera den nya rutten mellan Stockholm Arlanda och London City Airport.

– Den respons vi fått från våra kunder kring det nya flygplanet har varit väldigt positiv. Det extra utrymmet tillsammans med sittplatserna som är parvis är särskilt uppskattade, säger Peter Rasmussen.

Det är inte bara i Sverige och Skandinavien som British Airways expanderar, även på långdistansflygen satsar flygbolaget på flera nya rutter och ökade avgångar.

– Vi kommer att kunna erbjuda våra resenärer fler direktflyg till Sydamerika, som från och med den 27 mars 2011 dagligen kommer att flyga direkt från London Heathrow till både Buenos Aires och Sao Paulo. I dagsläget går flygen till Buenos Aires via Sao Paolo, säger Peter Rasmussen.

Dessutom utökar British Airways sin trafik till populära destinationer i semesterparadiset Västindien samt till Tampa i Florida och lanserar två helt nya rutter från London Heathrow; dels till Tokyos andra internationella flygplats Haneda, dels till Cancun i Mexiko.

På British Airways flyg får resenärerna tillgång till ett stort utbud av radio- och TV-kanaler med mer än 100 filmer att välja bland. De resenärer som flyger i Club World (businessklass) och First (förstaklass) har dessutom en ”flat bed” – ett säte som går att fälla i 180 grader - för en så bekväm resa som möjligt.

Fakta; Nya rutter och ökade avgångar:

• Den nya rutten mellan Stockholm Arlanda och London City Airport öppnar den 9 januari 2011 och kommer att ha två dagliga avgångar: Från Stockholm kl 07.00 samt 16.45 och från London kl 09.10 samt 18.55. Flygtiden är drygt 1,5 timme.
  • Flyglinjen Göteborg – London Heathrow börjar trafikeras den 28 november 2010 med två avgångar per dag.
  • Från London Gatwick ökar antalet avgångar till Barbados, Västindien, från tio till tolv i veckan. Antalet avgångar till Antigua, Västindien, kommer att öka från fem till sex i veckan och avgångarna till St Lucia, Västindien, kommer att öka från en i veckan till fem i veckan. Tampa, Florida, ökar från fem till sju avgångar i veckan.
  • Den nya rutten mellan London Heathrow och Tokyos internationella flygplats Haneda startar den 19 februari 2011 och kommer att ha fem avgångar i veckan. Flyglinjen kommer att trafikeras av en Boeing 777. Resenärerna kan antingen resa i First (förstaklass), Club World (businessklass), World Traveller Plus (ekonomiklass premium) eller World Traveller (ekonomiklass). Priserna är från cirka SEK 7 770. Flygplatsen ligger endast 20 minuter från Tokyo och från Haneda är det goda inrikesförbindelser med Japan Airlines.
  • Den nya rutten mellan London Gatwick och Cancun i Mexiko lanseras i november 2010. Den kommer att ha två avgångar i veckan som från och med sommaren 2011 utökas till tre avgångar i veckan.

För bokning av biljetter, prisuppgifter och avgångar, vänligen besök www.ba.com eller närmaste resebyrå.

För mer information vänligen kontakta:

Peter Rasmussen, Regional Commercial Manager, Northern Europe,
Tel: +45 4058 1117, peter.rasmussen@ba.com

Christina Bonnevier, presskontakt, Visible PR, Tel: +46 8 661 12 77

christina.bonnevier@visible.se

Om British Airways:

• British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över 30 miljoner passagerare varje år.

• Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är världens mest trafikerade internationella flygplats

• I Sverige flyger British Airways mellan Stockholm Arlanda och London Heathrow Terminal 5, varifrån förbindelser till hela världen erbjuds. Från den
28 november 2010 flyger British Airways även från Göteborg Landvetter till London Heathrow Terminal 5 och sedan den 12 september 2010 flyger British Airways också mellan Köpenhamn Kastrup och London City Airport. Från den 9 januari 2011 flyger British Airways också mellan Stockholm Arlanda och London City Airport.

• British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i oneworld-alliansen.

• British Airways erbjuder fyra typer av resklasser på sina långavgångar: First (förstaklass) Club World (businessklass), World Traveller Plus (ekonomiklass premium) samt World Traveller (ekonomiklass).

• Från Arlanda erbjuder British Airways avgångar i Club Europe (businessklass) och Euro Traveller (ekonomiklass) till både London Heathrow och London City Airport.