Persbericht: Dementie? Uw gemeente zorgt voor u!

Elke 4 seconden komt er in de wereld iemand bij die een of andere vorm van dementie heeft. Het aantal personen met dementie in België wordt geraamd op 202.000, hiervan zijn er ongeveer 6.000 jonger dan 65 jaar. Vlaanderen telt vandaag 122.000 mensen met dementie. Tegen 2060 zal dat aantal verdubbelen. Dementie is dus meer dan ooit een uitdaging. Niet alleen voor de zorgsector, maar voor de hele samenleving. Een dementievriendelijke gemeente kan een belangrijke rol spelen. Op een persconferentie riepen het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen, de Alzheimer Liga Vlaanderen, de Koning Boudewijnstichting (KBS) en de Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) de gemeenten op om werk te maken van een beleid dat in al zijn tentakels rekening houdt met personen met dementie.

Ongeveer 70% van de mensen met dementie leeft thuis. Een goede woonomgeving waar er voldoende zorg en ondersteuning is, verhoogt de levenskwaliteit bij personen met dementie en hun omgeving. Een dementievriendelijke omgeving waardoor mensen langer thuis kunnen blijven en hun levenskwaliteit toeneemt, maakt de kosten beheersbaar. Lokale besturen zijn van groot belang om dementie bespreekbaar te maken, zo getuigde de 62-jarige Patriek die al een aantal jaren met jongdementie leeft: “Geef uitleg aan het gemeentepersoneel, van groendienst tot loket. Zorg dat ze weten wat ze moeten doen wanneer ze iemand met dementie tegenkomen, dat helpt enorm.” Het zijn de warmte, betrokkenheid en menselijkheid van iedereen binnen de gemeente die zorgen voor dementievriendelijke acties. Dat een lokaal plan van aanpak cruciaal is, getuigde ook Vincent Van Quickenborne, burgemeester van Kortrijk maar ook zoon van een vader met dementie: ‘Een mensvriendelijk beleid, daar draait het om, en dat moet je vooral lokaal ontwikkelen, zelfs tot op wijkniveau. De focus moet liggen op wat mensen nog kunnen, niet op wat ze niet meer kunnen.’

Het concept ‘dementievriendelijke gemeente’ staat niet los van het concept leeftijdsvriendelijke gemeente’ dat de Wereldgezondheidsorganisatie voorop stelt. ‘Een dementievriendelijke gemeente draagt zorg in de meest brede zin van het woord. Ze zorgt ervoor dat mensen met dementie nog meetellen en maakt van het behouden van hun sociale identiteit een vanzelfsprekendheid’, stelt Jurn Verschraegen, directeur Expertisecentrum Dementie Vlaanderen.

Ook de VVSG wil hier verder werk van maken. ‘We willen gemeenten verder aanzetten om te informeren en te sensibiliseren; dat gaat veel ruimer dan de professionele zorg. Iedereen is hier betrokken partij, ook de loketbediende, de slager of de krantenwinkel’, zegt Wim Dries, algemeen voorzitter van de VVSG. De koepelorganisatie van de gemeenten wil ook inzetten op kennisdeling en een beweging rond mensvriendelijkheid op gang trekken. Ze ontwikkelde een paar instrumenten om gemeenten hierbij te ondersteunen: een ‘dementiemeter’ die toelaat te focussen op een aantal kernthema’s en een ‘dementievriendelijke groeipadmeter’, waarmee gemeenten ieder voor zichzelf kunnen aftoetsen hoe duurzaam en inclusief ze beleidsmatig werken aan een ‘dementievriendelijke gemeente’.

De webpaginawww.dementievriendelijk.vlaanderen zal ons tonen hoe dementievriendelijk de gemeenten in Vlaanderen zijn; ze vinden er ook inspiratie, informatie en ondersteuning.

Alle actoren bevestigen dat dementie op het terrein leeft. Er gebeurt al heel wat, maar het werk zal nooit af zijn. Hilde Lamers, directeur van de Alzheimer Liga Vlaanderen deed een warme oproep om de maatschappij samen met familie en vrijwilligers mensvriendelijker te maken. Dat we op goede weg zijn, toont ook een recente brochure van de KBS ‘Dementie: hoe ermee omgaan?’ aan: ‘Mensen met dementie staan hierin centraal, het draait om hen, het zijn hun verhalen. Dat was 10 jaar geleden nog ondenkbaar’, aldus Saïda Sakali van de KBS.

Meer info:

Wim Dries, Algemeen Voorzitter VVSG, 0476 69 90 03

Jurn Verschraegen, directeur Expertisecentrum Dementie Vlaanderen, 0478 38 76 84