Persbericht: VVSG is Voice voor duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)

Marie-Christine Marghem, federaal minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling heeft de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG) erkend als Voice voor de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Ze bevestigt hiermee het pionierswerk dat de VVSG samen met 50 Vlaamse gemeenten* verzet om de 17 SDG’s uit te dragen en lokaal te vertalen in concrete maatregelen. Het gaat dan onder meer over een betere verstedelijking, armoedebestrijding, een goede lokale dienstverlening en duurzame economische groei. De VVSG is verheugd over deze erkenning.

Pilootproject

Als SDG-voice zal de VVSG de gemeenten informeren over de SDG’s en hen aanzetten tot actie. We werken hiervoor in eerste instantie samen met 50 pilootgemeenten die zich vrijwillig kandidaat hebben gesteld. Samen met hen willen we sensibiliseren en het maatschappelijk draagvlak voor de SDG’s vergroten. ‘De SDG’s omvatten fantastische principes die onze levenskwaliteit kunnen verbeteren -kwaliteitsonderwijs, gelijkheid, parterschappen, geen armoede etc- maar dat wordt pas duidelijk als mensen weten wat ze kunnen betekenen. Hier moet lokaal, samen met de mensen, de scholen, de verenigingen en bedrijven een draagvlak voor ontstaan.’ zegt Wim Dries, voorzitter van de VVSG.

Naast begeleiding bij acties en initiatieven zal de VVSG de gemeenten ook instrumenten aanreiken om het beleid op te hangen aan de SDG’s. Dat er straks nieuwe bestuursploegen gevormd worden is ook qua timing een opportuniteit, vindt de organisatie. ‘Het blijft niet bij mooie verklaringen. Straks vormen de nieuwe bestuursploegen zich. Deze 50 gemeenten willen de SDG’s omzetten in concrete lokale maatregelen die ze opnemen in hun beleidsplanning. We hopen dat ook andere gemeenten volgen. De SDG’s zullen lokaal zijn of ze zullen niet zijn,’ aldus Dries.

Europese koploper

De VVSG is erg verheugd met de erkenning als SDG-voice. Dat kan ook voor een Europese boost zorgen, bevestigt Wouter Boesman, policy director van Platforma, een vereniging van Europese koepels van lokale besturen: ‘Burgemeesters in Europa spreken steeds vaker over de SDGs, maar doelstellingen bereik je enkel door effectief actie te ondernemen. Dat de VVSG experimenteert op maat van de verschillende gemeenten is uniek en bijzonder waardevol. Veel lokale besturen in Europa en de rest van de wereld kijken met veel interesse naar het traject van VVSG.’

Aan de erkenning als SDG-voice is een geldsom van 25.000 verbonden, geld dat de VVSG ook integraal opnieuw investeert in de SDG-campagne.

Meer info: Wim Dries, VVSG-voorzitter, 0476/69.90.03

*kerngroep: Roeselare, Oostende, Harelbeke, Oostkamp, Diksmuide, Gent, Evergem, Herzele, Nazareth, Herent, Halle, Tienen, Berlaar, Edegem, Balen, Hoogstraten, Genk, Leopoldsburg, Hamont-Achel en Sint-Truiden;