Persbericht: ‘Zorgzaam Gullegem’ wint de eerste ZIA

De campagne ‘Zorgzaam Gullegem’ won de eerste ZIA van de VVSG. Deze prijs ‘Zorg in Actie’ beloont het meest inspirerende en creatieve project in de thuis- en ouderenzorg in Vlaanderen. Dit project van Wevelgem kwam als winnaar uit de bus uit een groep van 60 inzendingen. Bijna 5.000 Vlamingen brachten hun stem uit: online en op de Algemene Vergadering van de VVSG waar de prijsuitreiking vandaag plaatsvond.

Wat maakt dit project uniek?

Het project stimuleert een mentaliteitswijziging in de lokale gemeenschap van Gullegem. De gemeente en OCMW verspreidden ‘Helpende Handkaarten’, waarbij inwoners een naaste of de mantelzorger konden bedanken voor een helpende hand door dit kaartje in te vullen en te bezorgen. Ook op broodzakken en kassatickets werd een boodschap van zorgzaamheid gedrukt. In de hele gemeente werden door leerlingen van de lagere school en inwoners bijna 9.000 kleurrijke handafdrukken op de voetpaden aangebracht, evenveel als er inwoners zijn. Deze acties werden aangevuld met buurtambassadeurs als schakel tussen de bewoners en met affiches ‘Ik zeg ja voor een zorgzaam Gullegem’, massaal opgehangen aan de ramen van de Gullegemnaren.

Het gaat om het gedachtengoed

“Het is vooral het gedachtengoed in dit project dat de prijs verdient, verklaart José Lecoutere, directeur van ‘Het Gulle Heem’, centrum voor ouderenzorg en thuiszorg in Wevelgem. ‘Het ganse project draait er om dat mensen elkaar spontaan helpen, zonder dat het moet, zonder dat ze ervoor betaald zijn. We wilden aantonen dat er reeds veel spontane hulp is voor elkaar, dat men dankbaarheid toont naar die mensen, dat mensen elkaar inspireren maar ook hulp durven vragen.”

Eenvoudig en overdraagbaar

Een onafhankelijke vakjury had de moeilijke opdracht om uit de 60 projecten zeven genomineerden te selecteren. Mieck Vos, Algemeen Directeur van de VVSG: ‘De genomineerde projecten blinken uit in de kracht van hun eenvoud. Deze projecten kunnen mits wat lokale aanpassingen perfect overgenomen worden. Ze zijn zeer inspirerend’.

De genomineerden

• Kaffieplezier ip 't plankier Hulste - Zorgbedrijf Harelbeke
  • Zorgcoach in de thuiszorg - OCMW Willebroek
  • Ontmoeting jong en oud voor alle kinderen uit de gemeente - OCMW Beveren
  • Ontmoeting in Het Zomerhuis - OCMW Londerzeel
  • Netbalteam ‘Boenk d’erop’ uit het WZC Molenkouter - OCMW Wichelen
  • Warme maaltijden met de glimlach - Zorgbedrijf Roeselare
  • Zorgzaam Gullegem – Centrum voor Ouderenzorg en thuiszorg Het Gulle Heem - OCMW Wevelgem

Bekijk hier het filmpje van de winnaar.
Meer info over de genomineerden.

Contacten voor de pers

José Lecoutere, Gemeente Wevelgem, 056 43 2090