Danske festivaldeltagere praler på de sociale medier

74% af de danske festivaldeltagere deler billeder for at vise andre, hvor fedt de har det på festival. Tendensen er stigende og kan mærkes i mobilnetværket hos teleselskabet 3. På dette års Roskilde Festival brugte 3’s kunder 51,5 TB data, hvilket er 30% mere end sidste år.

Under Roskilde Festival kan gaderne i København synes øde. Derimod bugner de sociale medier af festlige billeder af glade festivaldeltagere, og det er ikke tilfældigt. Over 74% af festivaldeltagere uploader nu billeder for at dele festivaloplevelsen med sine følgere og for at vise, hvor fedt de har det. Kun 10% oplader billeder for at vise deres forældre, at de har det godt på festivalen.

”Man kan ikke lade værre med at trække på smilebåndet over lysten til at dele alle de fede øjeblikke fra festivalen med vennerne. Vores kunder var igen i år stærkt overrepræsenterede på Roskilde Festival, og derfor var vi tilstede og sørgede bl.a. for et mobilnetværk med super kapacitet og gratis opladning til alle. Vi håber, at resten af Danmark kunne bære lidt over med dem imens,” siger Frederik Grønlund Scholten, som er Head of marketing hos 3.

Dundrende dataforbrug
Upload af billeder og brug af data er støt stigende på de danske festivaler, og den netop afsluttede Roskilde Festival var ingen undtagelse. Kunder hos teleselskabet 3 brugte tilsammen 51,5 TB data, hvilket er 30% mere end i 2016. Fra 2015 til 2016 steg forbruget med hele 65%.

”Dataforbruget på Roskilde Festival buldrer derud af år for år. Det mærker vi virkelig, når ca. 40.000 af vores kunder samles på et sted og skal forevige deres yndlingskoncert eller deres bedste øjeblik med vennerne. Tendensen går imod, at man ikke kun bruger foto til at dokumentere men også deler video på diverse sociale medier, og det er noget som trækker en del data og dermed presser vores netværk,” siger Stefan Ring Støhrman, som er netværksansvarlig for Roskilde Festival hos 3.

For at sikre tilstrækkelig kapacitet i netværket på Roskilde Festival, havde 3 importeret ekstra udstyr, der betegnes som ’nøgleteknologi’ til 5G. Roskilde Festival dannede således ramme om en europapremiere, da det er første gang, at denne type udstyr testes på en begivenhed i Europa med mere end 10.000 deltagere. Læs mere om dette her 3 leverer superkapacitet med 5G-teknologi på Roskilde

Forbrug blandt 3’ kunder på Roskilde Festival 2017 (23. jun – 2. juli kl.8)

Dataforbrug: 51,5 TB data

• Dette er 30% mere datatrafik i forhold til Roskilde festival 2016
  • Forbruget svarer til én persons uafbrudte streaming af Netflix i 956 døgn
  • Alene torsdag den 29. juni brugte 3’s kunder 8,1 TB data. Det er 52% mere data ift. samme dag sidste år
  • Mellem kl. 13:00 og 14:00 fredag den 30. juni blev der sendt og modtaget 531 GB data. Dette er rekord for en time på dette års Roskilde Festival

Opkald: I timen op til The Weeknds koncert onsdag mellem kl. 21.00 og 22.00 blev der foretaget 25.514 opkald. Dette er rekord for en time på dette års festival

Sms: I timen efter The Weeknds koncert onsdag mellem kl. 23.00 og 00.00 blev der sendt 28389 sms’er. Dette er rekord for sms’er på dette års festival

Antal kunder: 3 registrerede ca. 45.000 kunder i netværket i festivalområdet i løbet af festivalen

Om Wilke-undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke for teleselskabet 3 i juni 2017. Der er gennemført i alt 500 interviews med danskere, der har været på musikfestival inden for de sidste fem år. Her følger et uddrag af undersøgelsen:

Hvorfor uploader du billeder på festivaler?

For at fortælle mine venner, som ikke er på festival, hvor fedt jeg har det 37 %

For at fortælle mine forældre at jeg har det godt 8 %

For at dele mine festivaloplevelser med mine følgere 37 %