Tilfredsstillende vækst i kundebasen i 2016

Teleselskabet 3 præsterede igen i 2016 at skabe vækst i kundebasen på trods af et generelt presset mobilmarked. Kundebasen steg med 7.000 nye kunder i 4. kvartal, hvilket betyder, at 3 gik ud af 2016 med 47.000 nye kunder og i alt godt 1,2 mio. kunder[1]. Det viser 3’s opgørelse for 4. kvartal 2016.

2016 var i særdeleshed præget af hård konkurrence og priskrig på mobilmarkedet. Til trods for dette formåede 3 at afslutte året med at føje 7.000 nye kunder til basen i 4. kvartal. I 2016 bød 3 dermed samlet set 47.000 nye kunder velkommen.

”Efter et hårdt presset 3. kvartal, hvor vi oplevede en opbremsning i markedet, kan vi med glæde konstatere, at 4. kvartal bød på noget mere positive takter. Vi havde desuden god succes med at åbne to nye butikker i Herning og Næstved, som performer over al forventning. 4. kvartal bød også på endnu en udvidelse af 3LikeHome med yderligere tre oversøiske lande - nemlig Australien, Canada og New Zealand, hvilket stadfæstede vores markedsposition yderligere,” siger Morten Christiansen, CEO for 3.

Nøgletal fra 3’s kvartalsrapport for 4. kvartal 2016 (1. oktober til 31. december 2016):

• 7.000 nye kunder blev føjet til basen, som endte på 1.200.985
  • YTD: 47.000 nye kunder svarende til en stigning på 4% i forhold til 1.154.433 kunder i 2015

3 udsender årsregnskab for 2016 i marts 2017. Med 4. kvartal er årets basetal dog gjort op, og derom siger 3’s direktør Morten Christiansen:

”Jeg er godt tilfreds med resultatet for 2016, når man tager omstændighederne i betragtning. Det var et barsk år præget af hård konkurrence og priskrig på ny. Dertil kom, at vi med FONAs nedlukning måtte sige farvel til vores 40 shop-in-shops i FONAs butikker. Det er klart, at det har påvirket vores forretning i en periode derefter. Vi kan dog nu ved årets udgang se, at vi er lykkedes med at øge trafikken til vores egne 30 butikker og dermed mere eller mindre lukket hullet efter FONA. Endvidere viser 2016, at 3LikeHome fortsat er en rigtig god driver for vores vækst.”

I løbet af 2016 udvidede 3 det populære koncept 3LikeHome med 15 nye lande – herunder bl.a. 12 europæiske lande, hvormed konceptet nu dækker hele EU.

[1] Disse tal vil indgå i 3 Danmarks årsregnskab for 2016 og rapportering til de danske myndigheder. Bemærk, at kundetallene afviger fra det regnskab, som 3’s ene ejer Investor AB i Sverige offentliggør i dag. Der er forskel på de to opgørelser, da Investor AB opgør antallet af kunder på en anderledes måde, end 3 gør i Danmark. Forskellen ligger i, hvornår en kunde kategoriseres som aktiv, og dermed skal tælles med. På den baggrund anbefaler vi, at danske medier, analytikere mv. tager udgangspunkt i denne opgørelse fra 3.

• 3likehome
  • regnskaber

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 47 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor  AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk